تاریخچه ی گروه زبان و ادبیات فارسی
گروه زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
گروه زبان و ادبیات فارسی در سال 1352 خورشیدی با دعوت از چند استادیار مأمور به خدمت از دانشگاه تربیت معلم تهران و سایر مراکز آموزشی کشور، کار خود را در ساختمان موسوم به «سهگوش» دانشگاه جندی شاپور آن زمان (شهید چمران کنونی) آغاز کرد و پس از چندی، با استخدام تعدادی استادیار و مربی که عمدتاَ از دبیران انتقالی آموزش و پرورش بودند، توسعه یافت و در آستانهی انقلاب اسلامی به گروهی کارآمد تبدیل شد. این گروه در سال 1365 موفق به دایر کردن دورهی کارشناسی ارشد و در در سال 1370 به تأسیس دورهی دکتری زبان و ادبیات فارسی توفیق یافت و در آن روزگار، سومین گروه مجری دورهی دکتری در بین دانشگاههای کشور محسوب میشد. گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای میانی دههی هفتاد خورشیدی با 4 عضو هیأت علمی با مرتبهی استاد و 3 دانشیار و 3 مربی، نامزد قطب علمی زبان و ادبیات فارسی کشور شد؛ امّا در آستانهی تبدیل شدن به قطب علمی، به سبب انتقال، بازنشستگی و فوت برخی از اعضای هیأت علمی خود، این امکان را از دست داد. هماکنون این گروه با داشتن 5 دانشیار و 8 استادیار، مجری دورههای دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است.
گروه زبان و ادبیات فارسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (روزانه، شبانه و پردیس) دانشجو میپذیرد.
این گروه در حال حاضر در رشتهی زبان و ادبیات محض در سه مقطع یادشده دانشجو دارد؛ ولی در سال 1396 در دورهی کارشناسی ارشد در دو گرایش ادبیاتروایی و ادبیاتمعاصر و نیز در همان سال در دورهی دکتری یک دوره با گرایش ادبیاتغنایی دانشجو پذیرفت.
در حال حاضر گروه زبان و ادبیات فارسی 164 دانشجوی کارشناسی، 46 دانشجوی کارشناسی ارشد و 40 دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل دارد.
تمرکز گروه زبان و ادبیات فارسی، عمدتأ بر تحصیلات تکمیلی است و اخیرأ برای گرفتن دانشجوی خارجی اعلام آمادگی کرده است و با توجه به زمینههیی که از سوی دانشگاه فراهم شده است، بهزودی در دورههای تکمیلی دانشجوی خارجی میپذیرد.
با توجه به ماهیت رشتهی زبان و ادبیات فارسی که جنبهی نظری دارد، عمدهی پژوهشهای اعضای این گروه بر پژوهشهای بنیادی استوار است و آنان بر پایهی گرایش و تخصص خود در حوزههای ادبیات کهن و معاصر مشغول فعالیت هستند. از سوی دیگر، گروه تلاش دارد تا در حدّ امکان موضوع پایاننامهها و رسالههای دانشجویان را با حمایت دانشگاه، به سمت پژوهشهای تقاضامحور سوق دهد.
این گروه در حال حاضر دارای 13 عضو هیأت علمی است که از این تعداد5 نفر در مرتبهی دانشیار و بقیه استادیار هستند که بهزودی یک استادیار دیگر نیز به این گروه میپیوندد. اسامی این اعضا با توجه به سابقهی اداری و استخدامی همراه با گرایشهایی که دارند، عبارتند از:
دکتر محمدرضا صالحی مازندرانی، با گرایش متون حماسی و علوم بلاغی
دکتر پروین گلیزاده: با گرایش ادبیات عرفانی و متون کهن نثر فارسی
دکتر منوچهر تشکری، با گرایش نظم فارسی کهن و معاصر، کلیّات ادبی و دستور
دکتر مختار ابراهیمی، با گرایش ادبیات حماسی و کلیّات ادبی
دکتر منوچهر جوکار، با گرایش ادبیات معاصر فارسی و متون عرفانی
دکتر قدرت قاسمیپور، با گرایش متون غنایی، نقد و نظریهی ادبی و ادبیات معاصر فارسی
دکتر عادل سواعدی، با گرایش ادبیات کودک، ادبیات تطبیقی و ادبیات معاصر
دکتر اسد آبشیرینی، با گرایش نقد ادبی و ادبیات معاصر
دکتر زهرا نصیری شیراز، با گرایش متون نظم و نثر کهن فارسی و تصحیح انتقادی متون
دکتر زینب رضا پور، با گرایش متون عرفانی و متون تعلیمی
دکتر زینب افضلی، با گرایش ادبیات عرفانی و متون نثر کهن فارسی
دکتر داوود پور مظفری، با گرایش سبکهای صوفیانه
دکتر قدرتالله ضرونی، با گرایش ادبیات غنایی، ادبیات معاصر و نظریههای ادبی
گروه زبان و ادبیات فارسی با بیش از 47 سال پیشینهی آموزشی، یکی از قدیمیترین گروههای علمی و آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز و نیز دانشگاههای کشور است. این گروه درسالهای 1370 و 71 با داشتن ظرفیّت علمی مناسب و امکانات لازم، در بین گروههای زبان و ادبیات فارسی کشور به نامزدی قطب علمی در رشتهی خود نایل گردید. همچنین یکی از اعضای آن (جناب آقای دکتر نصرالله امامی) بهشایستگی به عنوان استاد نمونهی کشوری برگزیده شد. از این گروه در سال 1396 به عنوان گروه آموزشی نمونهی دانشگاه تقدیر به عمل آمد. در سال 1394 «مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانها» (آزفا) به پشتواهی علمی-تخصصی و اداری گروه زبان و ادبیات فارسی فعالیت خود را در آموزش زبان فارسی به خارجی زبانان آغاز کرد.
این گروه پیش از این به صورت مشترک با سایر گروههای دانشکده دارای نشریهای با عنوان« مجلهی دانشکدهی ادبیان و علوم انسانی» به سردبیری یکی از اعضای خود (دکتر نصرالله امامی) بود که شمارهای از آن به چاپ رسید؛ ولی با تغییر سیاست وزارتخانه در مورد نشریات دانشگاهی کشور، چند سالی از چاپ دوبارهی آن گذشت. امّا این گروه در سال 1396 با گرفتن مجوز انتشار مجلهی دیگری با عنوان« فصلنامهی پژوهشهای نثر و نظم فارسی» فعالیت خود را در این زمینه دوباره آغاز کرد؛ بهطوریکه تا کنون با حفظ موازین علمی، شش شماره از آن به چاپ رسیده است.
گروه زبان و ادبیات فارسی در سال 1396 همایشی ملی با عنوان « آسیبشناسی درسنامههای رشتهی زبان و ادبیات فارسی» برگزار کرد. همچنین در سال 1398 همایش ملی دیگری با عنوان« بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در کتابهای دبیرستانهای استان خوزستان» همراه با چهار کارگاه تخصصی برای دبیران این استان برگزار نمود. افزون بر این، گروه زبان و ادبیات فارسی در سالهای اخیر با دعوت از چهرههای شاخص علمی دانشگاههای کشور در رشتهی زبان و ادبیات فارسی، چند نشست علمی و تخصصی برگزار کرده است و در سال جاری (1399) نیز، از سوی انجمن ترویج زبان و ادبیات کشور و به میزبانی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران « پانزدهمین گردهمایی بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی برگزار خواهد.
دروس دورۀ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشتۀ زبان وادبیات فارسی:
1- سرفصلها و ترمبندی دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی
ردیف | نیمسال اول |
| ردیف | نیمسال دوم | ||||
نام درس | پیشنیاز | واحد |
| نام درس | پیشنیاز | واحد | ||
1 | دستور زبان فارسی 1 |
| 2 |
| 1 | عربی 2 قسمت دوم ( قواعد و متون) | قواعد و متون 1 | 2 |
2 | آئین نگارش و ویرایش |
| 2 |
| 2 | دستور زبان فارسی2 | دستور زبان فارسی (1) | 2 |
3 | متون نظم 1 (پیشگامان نظم فارسی) |
| 2 |
| 3 | متون نظم 2 قسمت دوم: شاهنامه (2) | شاهنامه (1) | 2 |
4 | منتخب شعر شاعران سبک خراسانی | متون نظم (1) | 2 |
| 4 | بلاغت 1 (معانی) |
| 2 |
5 | متون نثر 1 متون ادبیتاریخی با تأکید بر تاریخ بیهقی |
| 2 |
| 5 | آشنایی با علوم قرآنی |
| 2 |
6 | متون نظم 2 قسمت اول:(شاهنامه 1) | متون نظم (1) | 2 |
| 6 | تاریخ ادبیات 1 (پیش از اسلام تا آغاز دورۀ سلجوقیان) |
| 2 |
7 | عربی 1 قسمت اول (قواعد و متون) |
| 2 | |||||
8 | مبانی آموزش زبان فارسی (اختیاری، مهارت) |
| 2 |
| 7 | عروض و قافیه |
| 2 |
8 | زبان عمومی |
| 3 | |||||
9 | تربیت بدنی 1 |
| 1 |
| 9 | اندیشه اسلامی 2 (نبوت و امامت) | اندیشه اسلامی1 | 2 |
10 | اندیشۀ اسلامی 1 (مبدأ و معاد) |
| 2 | |||||
|
| جمع 19 |
| 10 | تربیت بدنی2 | تربیت بدنی1 | 1 | |
|
|
|
|
|
|
| جمع 20 |
ردیف | نیمسال ســــوم |
| ردیف | نیمسال چهـــارم | ||||
نام درس | پیشنیاز | واحد |
| نام درس | پیشنیاز | واحد | ||
1 | عربی 3 قسمت سوم (قواعد و متون) | قواعد و متون 2 | 2 |
| 1 | متون نظم 3 قسمت اول: (شاعران حوزه ادبی خراسان) | متون نظم (2) | 2 |
2 | متون نظم 3 قسمت دوم (شاعران حوزۀ ادبی عراق) | متون نظم (2) | 2 | |||||
2 | متون نثر 2 متون ادبیداستانی با تأکید بر کلیله و دمنه | متون نثر (1) | 2 |
| 3 | زبان تخصصی قسمت دوم | زبان تخصصی 1 | 2 |
3 | مبانی عرفان و تصوف |
| 2 |
| 4 | تاریخ ادبیات فارسی 2 (از آغاز دورۀ سلجوقیان تا دورۀ مغول) | تاریخ ادبیات فارسی1 | 2 |
4 | متون نظم 2 قسمت سوم: (قصاید ناصرخسرو) | متون نظم (1) | 2 |
| 5 | ادبیات داستانی (اختیاری فنون ادبی) |
| 2 |
5 | کلیات نقد ادبی |
| 2 |
| 6 | متون نثر 3 متون ادبیتعلیمی با تأکید بر گلستان | متون نثر (2) | 2 |
6 | زبان تخصصی قسمت اول | زبان عمومی | 2 |
| 7 | عربی 4 قسمت چهارم (قواعد و متون) | قواعد و متون 3 | 2 |
7 | بلاغت 2 (بدیع و بیان) | بلاغت (1) | 2 |
| 8 | تاریخ زبان فارسی |
| 2 |
8 | مرجعشناسی و روش تحقیق |
| 2 |
| 9 | کارگاه ویراستاری 1 |
| 2 |
9 | تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی |
| 2 |
| 10 | تاریخ تحلیلی صدر اسلام |
| 2 |
10 | اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم) | 1 |
|
|
| جمع 20 | ||
|
|
| جمع 20 |
ردیف | نیمسال پنجـــم |
| ردیف | نیمسال ششــــم | ||||
نام درس | پیشنیاز | واحد |
| نام درس | پیشنیاز | واحد | ||
1 | عربی 5 قسمت پنجم (قواعد و متون) | قواعد و متون 4 | 2 |
| 1 | متون نظم 4 قسمت دوم (مثنویهای عطار) | متون نظم (3) | 2 |
2 | متون نظم 3 قسمت سوم: نظامی | متون نظم (2) | 2 |
| 2 | متون نظم 4 قسمت سوم (مثنوی معنوی 1) | متون نظم (3) | 2 |
3 | متون نظم 3 قسمت چهارم: خاقانی | متون نظم (2) | 2 |
| 3 | آشنایی با زبان و آثار پهلوی (اختیاری، مهارت ادبی) |
| 2 |
4 | سبکشناسیِ 1 نظم |
| 2 |
| 4 | سبکشناسیِ 2 نثر |
| 2 |
5 | تاریخ ادبیات فارسی 3 (از دورۀ مغول تا دورۀ صفویه) | تاریخ ادبیات فارسی2 | 2 |
| 5 | جریانشناسی شعر معاصر ایران |
| 2 |
6 | متون نظم 4 قسمت اول (اشعار سنایی) | متون نظم (3) | 2 |
| 6 | متون نثر 4 متون ادبیعرفانی با تأکید بر مرصادالعباد | متون نثر (3) | 2 |
7 | نظریههای ادبی |
| 2 |
| 7 | جریانشناسی نثر معاصر ایران |
| 2 |
8 | کارگاه مقالهنویسی (اختیاری، مهارت) |
| 1 |
| 8 | ادبیات کودک و نوجوان (اختیاری، فنون ادبی) |
| 2 |
9 | کارگاه شعر (اختیاری، مهارت) |
| 1 | |||||
10 | انقلاب اسلامی |
| 2 |
| 9 | عربی 6 قسمت ششم (قواعد و متون) | قواعد و متون 5 | 2 |
11 | متون منتخب نثر ادبیتعلیمی (اختیاری متون ادبی) | متون نثر 3 | 2 |
| 10 | کنترل جمعیت و تنظیم خانواده |
| 2 |
|
|
|
| |||||
|
| جمع 20 |
|
| جمع 20 |
ردیف | نیمسال هفــــتم |
| ردیف | تـــــرم هشـــتم | ||||
نام درس | پیشنیاز | واحد |
| نام درس | شماره درس | واحد | ||
1 | متون نظم غنایی (اختیاری متون ادبی) |
| 2 |
| 1 | دروسهای باقیمانده از نیمسالهای پیشین |
|
|
2 | متون نثر 5 ( متون تفسیری با تأکید بر کشفالاسرار و تفسیر ابوالفتوح) | متون نثر (4) | 2 |
| 2 |
|
|
|
3 | متون نظم 4 قسمت چهارم: مثنوی 2 | متون نظم (3) | 2 |
| 3 |
|
|
|
4 | متون نظم (5) قسمت اول: اشعار سعدی | متون نظم (4) | 2 |
| 4 |
|
|
|
5 | متون نظم (5) قسمت دوم: اشعار حافظ | متون نظم (4) | 2 |
| 5 |
|
|
|
6 | متون نظم (5) قسمت سوم: صائب و شاعران سبک هندی | متون نظم (4) | 2 |
| 6 |
|
|
|
7 | تاریخ ادبیات فارسی 4 (از دورۀ صفویه تا مشروطه) | تاریخ ادبیات فارسی3 | 2 |
| 7 |
|
|
|
8 | مقدمات زبانشناسی |
| 2 |
| 8 |
|
|
|
9 | تفسیر موضوعی قرآن |
| 2 | |||||
|
| جمع واحد 18 |
|
دروس عمومی 19واحد | دروس پایه 16 واحد | دروس اصلی 64 واحد | دروس تخصصی 16 واحد | دروس اختیاری در سه زمینه 22 واحد | جمعاً 137 واحد |
2- سرفصلها و ترمبندی دوره کارشناسی ارشد رشتۀ زبان وادبیات فارسی (محض)
نیمسال اول
| نیمسال دوم
| ||||||||
| نظم 1 شاهنامه | اصلی | 2 واحد |
| متون نظم 2 مثنوی | اصلی | 2 واحد | ||
| ساخت دستور زبان فارسی | پایه | 2 واحد |
| متون نظم 2 خاقانی و نظامی | اصلی | 2 واحد | ||
| بلاغت کاربردی | پایه | 2 واحد |
| متون نثر ا کشفالمحجوب و رسالهی قشیریه | اصلی | 2 واحد | ||
| سیر آرا و عقاید اسلامی | پایه | 2 واحد |
| متون نثر2 تاریخ جهانگشا و مرزبان نامه | اصلی | 2 واحد | ||
| متون نظم و نثر عربی | پایه | 2 واحد |
| مطالعات زبانی در متن ادبی | پایه | 2 واحد | ||
|
|
| جمع 10 |
|
|
| جمع 10 | ||
نیمسال سوم | جمع واحدهای دوره 32 واحد 12 واحد پایه 10 واحد اصلی 4 واحد انتخابی 6 واحد پایاننامه | ||||||||
| نظریهها و نقد ادبی | پایه | 2 واحد | ||||||
| مبانی و روشهای تصحیح متن | اختیاری | 2 واحد | ||||||
| تحقیق در نثر معاصر فارسی | اختیاری | 2 واحد | ||||||
| پایاننامه |
| 6 واحد | ||||||
|
|
| جمع 12 | ||||||
3- سرفصلها و ترمبندی دوره دکتری رشتۀ زبان وادبیات فارسی (محض)
نیمسال اول
| نیمسال دوم
| ||||||
| تحقیق در متون نثر فارسی | اصلی | 2 واحد |
| تحقیق در متون نظم فارسی | اصلی | 2 واحد |
| تحقیق در ادبیات حماسی و قهرمانی | اصلی | 2 واحد |
| تحقیق در متون حکمی و عرفانی | اصلی | 2 واحد |
| متون نظم و نثر عربی 1 | پایه | 2 واحد |
| تحقیق در متون غنایی | اختیاری | 2 واحد |
| تحول زبان فارسی | پایه | 2 واحد |
| فرهنگ و زبانهای باستانی ایران | اختیاری | 2 واحد |
|
|
| جمع 8 |
| روشهای نقد و تحلیل متن | پایه | 2 واحد |
|
|
| جمع 10 | ||||
نیمسال سوم | نیمسال چهارم | ||||||
شرکت در آزمون جامع
|
تصویب پیشنهاده و ورود به مرحلهی پژوهشی
|
جمع واحدهای دوره 32 واحد (18 واحد درسی و 18 واحد رساله)