محفل فرهنگی گل ومل

 

سخنرانی دکتر تقی پورنامداریان

با همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خوزستان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز و دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با همکاری معاونت پژوهش فناوری و ارتباط با جامعه‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی و انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه، محفل فرهنگی «در حلقه‌ی گل و مُل» برگزار شد.

این محفل با حضور استاد تقی پورنامداریان شاعر، منتقد و پژوهشگر برجسته‌ی زبان و ادبیات فارسی در تالار قیصر امین پور دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این محفل ادبی که صبح امروز هفتم آذرماه ۹۷ با حضور جمع زیادی از اعضای هیات علمی و استادان گروه زبان و ادبیات دانشگاه و دیگر دانشگاه ها، دانشجویان و کارکنان علاقه‌مند به حوزه ادبیات عرفانی برگزار شد، دکتر پورنامداریان در خصوص «زبان تجربه های روحانی در داستان های رمزی سهروردی و شعر معاصر» سخن گفت.

در ابتدای این گردهمآیی بزرگ ادبی، دکتر منوچهر جوکار عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و و رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خوزستان با خیر مقدم به مهمانان و مدعوین این برنامه، به بیان برخی ویژگی های فردی استاد تقی پورنامداریان پرداخت و گفت: نظم در برگزاری کلاس های درس، دقت در کار آموزش، فروتنی ذاتی و حافظه بسیار قوی در به خاطرسپاری متون نثر و نظم فارسی برخی از ویژگی های این استاد فرزانه است.

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه با اشاره به چکیده‌ای از پیشینه علمی و تحقیقاتی دکتر پورنامداریان اظهار کرد: دکتر پورنامداریان از بدو تاسیس موسسه علوم انسانی در این مرکز حضور داشته و خود از بنیان‌گذاران آن به شمار می آید که هم در آنجا درس خوانده و هم در حال حاضر در همان مرکز مشغول به تدریس می باشند.

دکتر منوچهر جوکار ادامه داد: این استاد برجسته تاکنون مشاوره و راهنمایی حدود سیصد پایان‌نامه در مقطع تحصیلات تکمیلی را بر عهده داشته و بیش از دویست مقاله از ایشان به چاپ رسیده است.

وی افزود: از جمله مهارت‌های استاد پورنامداریان، تصحیح متون خطی ادبیات فارسی و تسلط بی‌مانند ایشان به اشعار و سیر فکری و سلوک عرفانی شاعرانی هم‌چون حافظ، عطار، سهروردی و مولانا است.

بنا به این گزارش، در ادامه دکتر تقی پورنامداریان با تشریح عنوان سخنرانی این محفل فرهنگی و ادبی در خصوص «زبان تجربه های روحانی در داستان های رمزی سهروردی و شعر معاصر» اظهار کرد: طبیعتاً شرح هریک از معانی نهفته شده در موضوع این سخنرانی نیاز به نشست‌های طولانی دارد ولی در حد این محفل کوتاه به اشاراتی از مفاهیم عرفانی شعرهای غنایی پرداخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجارب بشر در سه دسته‌ی فردی، عمومی و روحانی قرار می گیرد، بیان کرد: تجربه های فردی و عمومی انسان هر دو در عالم عینیت و ماده و به عبارت دیگر در حالت آگاهی و هوشیاری حاصل می شود، در حالی که کسب تجارب عرفانی و روحانی مستلزم سفر به عالم ناآگاهی و تعطیلی حواس پنجگانه است، از این روست که درک حواس روحانی و شرح آن، با کلمات مطابق امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند تأویل و تعبیر و شرح با کلمات متشابه است.

استاد پورنامداریان با اشاره به اینکه دو موضوع علم و عرفان با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند تصریح کرد: ابزار ادراک علم، حواس پنجگانه بشر است، در حالی که ابزار ادراک معرفت و تجربه های روحانی، بصیرت و ناهشیاری است. بنابراین شرط رسیدن به حس عرفانی و کسب معرفت، بسته شدن تمام حواس ظاهری است.

وی با اشاره به آثار عین القضات همدانی، مولوی، سهروردی و عطار که همگی در حوزه ادبیات عرفانی هستند، تاکید کرد: تمامی این ادیبان دربیان تجارب عرفانی خود یک حرف مشترک و واحد دارند، تنها زبان بیان آنان با یکدیگر متفاوت است.

دکتر تقی پورنامداریان در ادامه به تقسیمات شعر فارسی و قالب های آن اشاره کرد و گفت: در اشعار عرفانی، معنا غلبه ندارد بلکه آن روح عرفانی بر فضای شعر حاکم است و به دیگر بیان، اشعار عرفانی معنازا هستند نه معنادار.

بنا به این گزارش، در پایان سخنرانی این نویسنده، شاعر و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، پرسش و پاسخ حاضران از استاد پورنامداریان و سپس تقدیر از این استاد فرزانه انجام شد.