اعضای هیات علمی

بازگشت

مطالعۀ زبانی متن ادبی

مطالعۀ زبان‌شناختی متن ادبی

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل: dpoormozaffari@scu.ac.ir

مرتبة علمی: استادیار

نام و نام خانوادگی استاد: داوود پورمظفری

نیمسال تحصیلی: دوم

 

گروه: زبان و ادبیات فارسی

دانشکده: ادبیات وعلوم انسانی

تعداد واحد:2

نام درس: مطالعۀ زبانی متن ادبی

 دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: کارشناسی ارشد

 

 

هدف کلی: مطالعۀ زبان‌شناختی متن ادبی

اهداف یادگیری: تبیین و تشریح متون ادبی بر مبنای نظریه‌های زبان‌شناسی، توصیف مؤلفه‌های زبانی متون ادبی در سطوح مختلف آوایی، صرفی، نحوی و معناشناختی.

رفتار ورودی: دانشجو باید پیش از شروع درس با لایه‌‌بندی‌های زبان در نظریۀ ساختارگرایی آشنایی داشته باشد و مباحث اصلی مطرح در هر یک از شاخه‌های اصلی زبان‌شناسی ساختارگرا را بداند.

مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس مناسب، منابع کتاب‌خانه‌ای، دست‌رسی به منابع االکترونیک و مقالات مرتبط.

 

روش تدریس: آموزش تئوریک و به‌کارگیری آن‌ها در تحلیل و توصیف متون ادبی: آموزش مباحث اصلی زبان‌شناسی از سوی استاد و کاربستِ آن‌ها به منظور توصیف متون ادبیِ برگزیده از سوی دانشجویان.

 

وظایف دانشجو: از جلسۀ سوم هر یک از دانشجویان موظف است مباحث تئوریک تدریس شده را برای توصیف یک لایۀ زبانی متن برگزیده به‌کار گیرد و گزارش آن را در جلسۀ بعد به استاد تحویل بدهد.

 

شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون پایانی درس 16 نمره دارد که از کتاب‌ها و مقاله‌های معرفی شده طرح خواهد شد. 4 نمره نیز به کار کلاسی تعلق می‌گیرد.

منابع درس: سبک‌شناسی دکتر محمود فتوحی، مقامات شیخ جام، مقامات خواجه عبدالله انصاری و مقامات شیخ حسن بلغاری، چند مقاله در زمینۀ سبک‌شناسی

 

همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.

 

هفتة یکم. جلسۀ نخست: 8/11/98

معرفی منابع، نقد و ارزیابی منابع، مختصری در چگونگی شیوۀ تدریس، امتحان،

هفتة دوم. جلسۀ دوم: 15/11/98

بررسی نسبت سبک‌شناسی و زبان‌شناسی و دانش‌های ادبی‌های ادبی

هفتة سوم. جلسۀ سوم: 22/11/98

این روز تعطیل رسمی است، لذا جلسۀ جبرانی آن تا پیش از تاریخ جلسۀ بعد برگزار می‌شود.

بیان مسائل پایه در تحلیل سبک‌شناختی

هفتة چهارم. جلسۀ چهارم: 29/11/98

طرح مباحث تئوریک و بنیادین لایۀ آوایی سبک به همراه ارائۀ شواهدی از متون نثر صوفیانه

هفتة پنجم. جلسۀ پنجم: 6/12/98

طرح مباحث پایه در لایۀ صرفی زبان و تحلیل سبکی متن به همراه ارائۀ شواهد + بررسی تمرین‌های دانشجویان در لایۀ آوایی سبکِ متون برگزیده

هفتة ششم. جلسۀ ششم: 13/12/98

بیان مسائل اصلی در لایۀ نحوی زبان و تحلیل سبکی متن به همراه شواهد از متون صوفیانه + بررسی تمرین‌های دانشجویان در لایۀ صرفی سبک

هفتة هفتم. جلسۀ هفتم: 20/12/98

تبیین مباحث پایه در معنی‌شناسی واژگانی و تحلیل سبکی به همراه شواهد از متون صوفیانه + بررسی تمرین‌های دانشچویان در لایۀ نحوی سبک

 

 

هفتة هشتم. جلسۀ هشتم: 27/12/98

طرح مباحث اصلی بلاغت و استفاده از آن‌ها در تحلیل سبک به همراه نمونه‌هایی از متون صوفیانه + بررسی تمرین‌های دانشجویان در سطح واژگان

هفتة نهم. جلسۀ نهم: 19/1/99

تبیین مسائل پایه در تحلیل ایدئولوژی در متون ادبی به همراه نمونه‌ها + بررسی تکالیف دانشجویان در تحلیل بلاغی سبک

هفتة دهم. جلسۀ دهم: 26/1/98

معرفی سبک‌شناسی لایه‌ای، مزایا و کاستی‌های الگوی دکتر فتوحی + بررسی تمرین‌های دانشجویان در سطح ایدئولوژیک

هفتة یازدهم. جلسۀ یازدهم: 2/2/99

معرفی ژانر گفتارنوشت و لایه‌های سبکی آن

هفتة دوازدهم. جلسۀ دوازدهم: 9/2/99

بیان مسائل در زمینۀ ژانر، وجه و مطالعات ژانر

هفتة سیزدهم. جلسۀ سیزدهم: 16/2/99

ارزیابی کلی تکالیف دانشجویان به عنوان فعالیتی در سبک‌شناسی لایه‌ای و رفع اشکال از آن‌ها

در این جلسه دانشجویان به جمع‌بندی نهایی دربارۀ تکلیف کلاسی خود می‌رسند.

 

هفتة چهاردهم. جلسۀ چهاردهم: 23/2/99

مرور تاریخ سبک‌شناسی و مطالعات نوین سبکی در قرن بیستم

 

هفتة پانزدهم. جلسۀ پانزدهم: 30/2/99

آسیب‌شناسی مطالعات سبک‌شناسی در لایۀ صرفی و ساخت واژه (1)

 

هفتة شانزدهم. جلسۀ شانزدهم: 6/3/99

آسیب‌شناسی مطالعات سبک‌شناسی در لایۀ صرفی و ساخت واژه 21)