انشا ادبی
ـ انتخاب موضوعات مناسب درباره مکاتب و جنبشهای ادبی فرانسه، عقاید و افکار و سبک نویسندگان و شاعران فرانسوی ـ نگارش انشاء توسط دانشجویان بر اساس ضوابط تدریس شده ـ بحث و نقد انشاء در کلاس
ـ انتخاب موضوعات مناسب درباره مکاتب و جنبشهای ادبی فرانسه، عقاید و افکار و سبک نویسندگان و شاعران فرانسوی ـ نگارش انشاء توسط دانشجویان بر اساس ضوابط تدریس شده ـ بحث و نقد انشاء در کلاس
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: akhanyab@yahoo.fr | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد:عادل خنیاب نژاد |
نیمسال تحصیلی: اول99ـ98
| گروه:زبان و ادبیات فرانسه | دانشکده:ادبیات و علوم انسانی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: انشای ادبی | دورة تحصیلی:کارشناسی ارشد
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس نطری ـ نیمسال اول
| ||
هدف کلی:
پرورش قدرت نگارش در دانشجویان
| ||
اهداف یادگیری:
ـ انتخاب موضوعات مناسب درباره مکاتب و جنبشهای ادبی فرانسه، عقاید و افکار و سبک نویسندگان و شاعران فرانسوی ـ نگارش انشاء توسط دانشجویان بر اساس ضوابط تدریس شده ـ بحث و نقد انشاء در کلاس
| ||
رفتار ورودی:
| ||
مواد و امکانات آموزشی: کتابهای فرانسوی با موضوع نگارش انشای ادبی که شامل آموزش اصول و قواعد نگارش ادبی، نمونه های انشای کامل نوشته شده و نیز نمونه های سوژه انشای ادبی می باشند. | ||
روش تدریس:
در سه تا چهار جلسه اول اصول نگارش انشای ادبی از یکی از منابع معتبر فرانسوی نوشته شده در این زمینه تدریس می شود؛ توضیح درباره سوژه های کلی ادبی، مهمترین مسائل کلی مطرح در ادبیات فرانسه، نیاز مبرم دانشجویان به داشتن دانش کلی و تسلط لازم در زمینه ادبیات فرانسه و مهمترین مباحث مطرح شده در آن، به عنوان شرط اول برای توانایی پرداختن به سوژه ای که جهت نگارش به آنان داده می شود، خواندن درست و عمقی سوژه به منظور پیدا کردن مسئله مهم مطرح شده در آن، واژگان کلیدی، تعریف و چگونگی نوشتن مقدمه و نتیجه گیری در انشای ادبی، پاراگراف بندی و جملات گذار در نگارش، واژه ها و اصطلاحات برقرار کننده ربط منطقی بین جملات، پاراگرافها و بخشهای مختلف انشاء، جگونگی حفظ انسجام و روند جلو رفتن متن، و...
پس از آن، در دو جلسه، یکی دو نمونه از انشاهای ارایه شده در کتاب با شرکت دانشجویان خوانده، بررسی و تحلیل می شود تا مطالب تدریس شده و اصول و قواعد پیاده شده در انشاء را در نمونه عملی ببینند. جلسات بعدی به خواندن، بررسی، تصحیح، نشان دادن نقاط قوت و ضعف انشاهای نوشته شده توسط دانشجویان کلاس (که سوژه آنها قبلا در اختیارشان قرار گرفته است و فرصت کافی برای نگارش آن داشته اند) پرداخته می شود.
| ||
وظایف دانشجو: حضور فعال در کلاس و مطالعه منابع معرفی شده و نمونه های متعدد از انشاهای از قبل نوشته شده در کتابهای نگارش ادبی، نگارش و تحویل به موقع سوژه هایی که در کلاس به آنها داده می شود، دقت در اصلاح بیش از پیش اشکالات و نقاط ضعف موجود در انشاهای قبلی به منظور تقویت توانایی نگارش ادبی خود، شرکت در جلسه امتحان و گذراندن درس با نمره قبولی.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون پایانی کتبی است. سه سوژه انشای ادبی درباره ادبیات فرانسه به دانشجویان داده می شود کی یکی از آنها را به دلخواه خود انتخاب می کنند و درباره آن می نویسند. فرصت امتحان حداقل سه ساعت است که در برنامه امتحانی ارایه شده از طرف گروه از قبل مشخص شده است. بخش مهمی از نمره پایانی را آزمون کتبی پایان ترم تشکیل می دهد. همجنین، هر یک از انشاهای کلاسی که در طول ترم به دانشجویان داده می شود (حد اقل سه انشاء هر یک به فاصله دو تا سه هفته و یک انشاء که در پایان ترم تحویل خواهند داد)نمره خود را دارد. نمره نهایی این درس، مجموع نمره کسب شده در آزمون پایان ترم و نمره های انشاهای کلاسی است.
| ||
منابع درس: - La Dissertation Littéraire Générale, Arsène Chassang et Charles Senninger, Littérature et création, tome 1, 1992. - La Dissertation Littéraire Générale, Arsène Chassang et Charles Senninger, Des écoles aux tendances, tome 2, 2001. - La Dissertation Littéraire Générale, Arsène Chassang et Charles Senninger, Les grands genres littéraires, tome 3, 1992 - Maîtriser la dissertation littéraire générale, Eric Tourette, 2018 …
|
همکاران ارجمند میتوانند برای آگاهی بیشتر درباره روشها و فنون تدریس و بهویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98)
Parler sur la nature du cours de la dissertation littéraire, ce que l’on demande aux étudiants de faire, le but de ce cours, les exigences de ce cours,…
Conseils Généraux pour la dissertation littéraire - Les 4 grands principes a. Se familiariser avec les grands problèmes littéraires b. Raisonner sur des faits c. L’orientation générale de la dissertation d. La nécessité du mouvement continu dans la dissertation |
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98)
- Les 4 grands principes a. Se familiariser avec les grands problèmes littéraires b. Raisonner sur des faits - argumentation - être dans le concret - la grande nécessité de donner des exemples
|
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98) - Les 4 grands principes (suite) c. L’orientation générale de la dissertation - introduction - conclusion - transition - paragraphe d. La nécessité du mouvement continu dans la dissertation
|
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98)
Conseils pratiques - problèmes des citations - équilibre générale du devoir - problème du style - les mots de lien - remarques pratiques
Un premier sujet à traiter est donné aux étudiants ; ils doivent rendre la dissertation rédigée et mise à propre dans trois semaines. |
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98)
Lecture et analyse d’un modèle de dissertation au sujet général que l’on a mis à la disposition des étudiants par avance (1)
|
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98)
Lecture et analyse d’un modèle de dissertation au sujet général (2) Entamer une discussion sur la manière de la progression de la dissertation en question ; participation des étudiants dans la discussion; poser des questions aux étudiants sur les différentes parties du modèle en question, etc. |
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98) Lecture et correction de la première dissertation des étudiants en classe. (1) (On leur donne le deuxième sujet de dissertation à traiter pour la rendre trois semaines après) |
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98)
Lecture et correction de la première dissertation des étudiants en classe. (2) |
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98)
Lecture et correction de la première dissertation des étudiants en classe. (3) Le professeur répond aux questions éventuelles des étudiants sur le sujet de la dissertation suivante qu’ils devront rendre la semaine d’après – ils en ont presque toujours -, ainsi que des conseils théoriques et pratiques,… |
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98)
Lecture et correction de la deuxième dissertation des étudiants en classe. (1) (On leur donne le troisième sujet de dissertation à traiter pour la rendre trois semaines après)
|
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98)
Lecture et correction de la deuxième dissertation des étudiants en classe. (2) |
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98)
Lecture et correction de la deuxième dissertation des étudiants en classe. (3) Le professeur répond aux questions éventuelles des étudiants sur le sujet de la dissertation suivante qu’ils devront rendre la semaine d’après ainsi que des conseils théoriques et pratiques,… |
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98)
Lecture et correction de la troisième dissertation des étudiants en classe. (1)
|
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98)
Lecture et correction de la troisième dissertation des étudiants en classe. (2)
|
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98)
Lecture et correction de la troisième dissertation des étudiants en classe. (3)
|
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98)
Le professeur répond aux questions éventuelles des étudiants sur le sujet de leur dernière dissertation qu’ils devront rendre au plus tard le jour de l’examen et que le professeur leur a donné dans les premières semaines du trimestre, des éclaircissements supplémentaires, des conseils pratiques, etc. |