زهره گونی بندشوشتری

استاد

تاریخ به‌روزرسانی: 1404/02/18

زهره گونی بندشوشتری

دانشکده ادبیات و علوم انسانی / گروه زبان انگلیسی

رساله های دکتری

  1. تاثیربازه زمانی بازخورد اصلاحی بر یادگیری و یادسپاری واژگان و دستور زبان انگلیسی: تمرکز بر زبان آموزان ایرانی در فضای ارتباط هم زمان مجازی
    خلیل باوی زاده 781
  2. آموزش با هدف انتقال مهارتهای نوشتاری به زبان انگلیسی برای اهداف ویژه دانشگاهی از طریق طراحی مشترک برنامه درسی و ارائه چنذ وجهی: مورد مطالعه دانشجویان ایرانی تحصیلات تکمیلی مهندسی
    الهه گودرزی 780
  3. نقش یادگیری تلفیقی در پیشرفت مهارت های گفتاری و نوشتاری: اجرای فعالیت های وب سایت محور در میان دانش آموزان ایرانی پایه اول دبیرستان در شهرستان دزفول
    سعید حسینی مهر 778
  4. بررسی تعامل بین تمایل به برقراری ارتباط کلامی و انواع واکنشهای اصلاحی شفاهی در میان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در سطوح مختلف توانش زبانی
    مصطفی زارع 778
  5. کاربرد نظریه سامانه های پیچیده-پویا در تغییرات انگیزشی در فراگیری زبان انگلیسی: یک مدل سازی کیفی پس نگرانه
    محمود روحانی 777
  6. تاثیر بازخورد نگارشی گسترده مستقیم و غیرمستقیم بر دانش دستوری صریح و ضمنی و مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی
    محمدرضا نگاهی 777
  7. نقش بازخورد اصلاحی شفاهی همزمان و غیر همزمان و چارچوب بندی انگیزشی در پیشرفت مهارت گفتاری زبان آموزان ایرانی: صحت، پیچیدگی، شیوایی و نگرش
    محسن استادیان 777
  8. تاثیر دو عنصر رشته علمی و زبانی-فرهنگی بر مرجع نگاری در مقالات تحقیقی: بررسی مقابله ای بین دو حوزه علوم فنی و انسانی-اجتماعی
    سمیه شهری 775

     ارجاع متنی به عنوان خصیصه ای مهم ولازم در نگارش مقالات پژوهشی مورد توجه بسیاری از مقالات علمی اخیر بوده است تا نقش مهم و اساسی این شیوه گفتمانی در نوشتن مقالات علمی برجسته گردد. با این حال، بسیاری از پژوهش های قبلی، با در نظر گرفتن موارد استثنا، تاثیر رشته ی علمی بر نحوه ی استفاده از ارجاع متنی را مستقل از تاثیر عامل زبانی- فرهنگی و بالعکس مورد بررسی قرار داده اند. پژوهش حاضر تغییرات بین رشته ای و بین زبانی جنبه های مختلف ارجاع متنی را بر اساس مدل تحلیلی کافین (2009) و پتریک (2007) بررسی کرده است. مجموعه ای از 240 مقاله علمی از مجلات برتر فارسی و انگلیسی در رشته های زبان شناسی کاربردی و روانشناسی به عنوان شاخص علوم نرم و مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک به عنوان شاخص علوم سخت با در نظر گرفتن دو جنبه ی زبان و رشته ی تحصیلی بصورت همزمان مورد مطالعه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل کمی و کیفی جنبه های مختلف ارجاع متنی بیانگر وجود شباهت ها و تفاوت های بین رشته ای و بین زبانی بود. درمقالات پژوهشی زبان انگلیسی ارجاع های متنی بیشتری نسبت به مقالات فارسی زبان استفاده شده است. بیشترین نقش ارجاع متنی در چهار رشته علمی مورد بررسی در دو زبان فارسی و انگلیسی نقش "نسبت دادن" بود که می توان آن را به عنوان نقش اصلی در همه ی بخش های مقالات علمی بجز قسمت روش انجام تحقیق در نظر گرفت. از نظر ادغام متنی، اولویت انتخاب با نقش "همگون سازی" بود و "درج کردن بدون تغییر" در همه ی رشته ها و زبان ها کمترین استفاده را داشت. برخلاف محققان انگلیسی، نویسندگان فارسی زبان ادغام متنی را به ادغام غیر متنی به دلیل عوامل فرهنگی ترجیح دادند. در پایان، مفاهیم آموزشی حاصل از این پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


  9. پژوهشی بین زبانی درباره تاثیر باورها و نگرش معلمان زبان انگلیسی و عربی مقطع دبیرستان نسبت به یادگیری و آموزش زبان دوم در ایران
    مسعود ورناصری قند علی 775

    این پژوهش در مقوله باورهای معلمان سعی دارد که ساختارهای زیرین تصمیم گیری،رفتار،کار ومدیریت معلمان را بررسی کند.پاجاریس(1992) باورهای معلمان را ساختاری مبهم و ناشناخته می
    داند.و این ساختار ناشناخته بسادگی قابل شناسایی توسط روشهای تجربی نیست.اما پژوهش در باب باورهای معلمان در ایران موضوعی نومحسوب می گردد. در این پروژه تمرکز روی باورهای معلمان انگلیسی و عربی درباره اهمیت دانش زبان و توانی آموزش است. برای رسیدن به این هدف پژوهشگر از روش ترکیبی استفاده نموده که شامل دو پرسشنامه در بخش کمی و مصاحبه و مشاهده در بخش کیفی می باشد.پرسشنامه ها IKTS و TABS هستند که اولی روی اهمیت دانش زبان و دومی روی توانی آموزش، شرکت کنندگان را ارزیابی می کنند.مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته بوده و مشاهده نیز ازنوع غیر مداخله گر و توصیفی است. داده های پرسشنامه ،مصاحبه و مشاهده با یکدیگر تلفیق شده و دید عمیق و واقعی از باورهای معلمان ارایه می دهند. 263 معلم انگلیسی و 227 معلم عربی در این پروژه شرکت کردند.داده های پرسشنامه با توجه به شاخص ها و زیر شاخص های هرکدام بصورت توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردیده و با یکدیگر مقایسه شدند. البته نتایج پرسشنامه و مصاحبه توسط مشاهده مورد راستی آزمایی واقع گردیدند. البته با بررسی نتایج کمی وکیفی آزمون ها، دیدگاه معنا داری نسبت به نظام باورهای معلمان انگلیسی و عربی شرکت کننده به دست آمد. این دستاوردها نیاز به فهمیدن ارتباط میان باورهای معلمان و عملکرد آنها درمدارس را روشن کرده و مورد تاکید قرار می دهند. یافته ها همچنین نشان داده اند که اولویت معلمان باید ایحاد الگو های مناسب باورها باشد که این امر بر آموزش معلمان در دانشگاه ها هم ارجح است. در کل،این پروژه دانش ما را ازباورهای معلمان درباره زبان و توانی یادگیری و آموزش افزایش داده است. این پروژه همچنین دلایل تجربی را درباره ارتباط باورها ی معلمان و عملکرد آنها در مدارس نشان می دهد.


  10. بررسی نقش کارورزی مبتنی بر بازاندیشی در تغییرشناخت معلمان ایرانی زبان انگلیسی در دوره پیش از خدمت : مطالعه ای کمی- کیفی در باب اصلاح باورها
    عظیمه تکریمی 775

    ادبیات مربوط به شناخت در معلمان در دوره پیش از خدمت مملو است از مفهوم تغییر و همچنین از پیشنهاده هایی برای ایجاد تغییرات شناختی که میتوان در دانشجو معلمان ایجاد کرد تا بتوانند مسیر حرفه ای خود را با شناختهای درست آغاز نمایند.پژوهش حاضرتلاشی است در جهت استفاده از طرح جدید باز اندیشی مداری که اخیرا در دانشگاه فرهنگیان برای کارورزی دانشجو معلمان ابداع شده تا از این طریق هم به شناختهای دانشجو معلمان رشته زبان انگلیسی در خصوص یادگیری و یاددهی زبان خارجی دست پیدا کند و هم تغییرات شناختی احتمالی ناشی از این مدل کارورزی را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور،طرحی ترکیبی متشکل از مراحل کمی و کیفی در جمع آوری داده ها وتحلیل آنها اجرا گردید.جمعا 209 معلم زبان انگلیسی با استفاده از نمونه گیری در دسترس از شیراز ، تهران ، و اهواز در این پژوهش شرکت نمودند (127 معلم پیش از خدمت و 82 معلم در حال خدمت). همچنین، مطالعه ای عمیق برروی 13 تن از این دانشجو معلمان که مشغول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اهواز بودند انجام شد و انواعی از مصاحبه و نگارش آزاد بکار گرفته شد. نتایج در بخش کیفی نشان داد که بسیاری از شناختهای دانشجو معلمان نیازمند اصلاح هستند. تصورات غلط در باره تکنیکهای یادگیری زبان ،روشهای تدریس زبان ، فرایند و شرایط تبدیل شدن فرد به یک معلم زبان انگلیسی ، و انتقادهای مداوم آنها از روشهای تدریس معلمان زبان در مدارس شایعترین مضامین بدست آمده از تحلیل محتوای مصاحبه ها و آزادنگاری های دانشجو معلمان بودند. همچنین ، تحلیل ها نشان داد که عوامل عاطفی ، کنترل کلاس ، ترس های مربوط به تسلط به زبان انگلیسی ، و تنش های بین شناختهای متعارض، از جمله مهمترین نگرانی های این دانشجو معلمان هستند.تلاش های این داوطلبان در طول کارورزی مبتنی بر بازاندیشی اکثرا متمرکز بر به چالش کشیدن باورهای ناتوان کننده خود، رشد و پرورش نوعی حس عاملیت حرفه ای ، کسب و تمرین تکنیک های کاهش استرس، شناسایی و حل تنش ها و تعارض ها ، و بدست آوردن دانش کلاسداری یا فن کنترل کلاس بود. در کل ،بنظر می رسید تجربیات قبلی دانشجو معلمان و ناکافی بودن بسندگی زبانی بر شناخت ها و نگرانی های آنها سایه افکنده است. همچنین، معلوم گردید که اکثر شرکت کنندگان در کارورزی با بازاندیشی کاربرد تئوریهای یادگیری زبان دوم را در محیطهای بومی یادگیری زبان خارجی بسیار مشکل می انگاشتند.
    تحلیل های کمی نتایج پرسشنامه شناخت معلمان(پرسشنامه 26 موردی لیکرتی که شناختهای معلمان را در قالب چهار عامل ماهیت یادگیری زبان ، اهمیت اشتباه و خطا در زبان اموزی ، ویژگیهای معلم زبان انگلیسی و دشواری یادگیری زبان انگلیسی اندازه گیری می کند) نشان داد که تفاوتهای معناداری بین این گروه از معلمان پیش از خدمت و سایر معلمان پیش از خدمت و در حال خدمت وجود دارد. به ویژه ،از میان عوامل شناسایی شده در پرسشنامه ، دو عامل یعنی اهمیت خطا در زبان آموزی ،و دشواری یادگیری زبان انگلیسی، تمایز معناداری بین این گروه معلمان پیش از خدمت دارای کارورزی مبتنی برباز اندیشی و سایر معلمان پیش از خدمت و در حال خدمت ایجاد می کردند. یافته ها نشان دادند که کارورزی مشاهده می تواند باورهای ورودی معلمان پیش از خدمت ، آنچه که آنها از آموزشهای دانشگاه جذب می کنند، واکنشهای آنها نسبت به تجربیات تدریس تمرینی و نوع تصمیماتی که در طول کارورزی اتخاذ می کنند را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد.از جمله فواید این مدل جدید کارورزی میتوان گفت که شناختهای معلمان پیش از ورود به خدمت از سه جهت مورد هدف قرار می گیرند: آگاهی آنان از شناخت هایشان ، امکان بیان این شناختها ، امکان تقابل شناختهایشان با نظریه های یادگیری زبان خارجی که باعث تولید نظریه های بومی و قابل کاربرد در داخل کشورمی شود. پیام این یافته ها برای سیاست گذاران تربیت معلم این است که نهایت دقت باید به کار گرفته شود تا بهترین کاندیداها برای معلمی زبان انگلیسی انتخاب شوند نه از طرقی که معمول اند و در حال حاضر اجرا میشوند ، چون بسیاری از باورها و شناختها قابل اصلاح نیستند.
     


  11. رویکرد چندمنظوره در آموزش با هدف انتقال مهارتهای نوشتاری به موقعیت های حرفه ای: مطالعه ی موردی آموزش گروهی در رشته های علوم پزشکی
    بی پروای حقیقی - سمیه 774

     این مطالعه مقوله انتقال یادگیری بر اساس دوره ی اموزشی انگلیسی برای اهداف خاص دانشگاهی(ESAP) را بررسی می کند. برای اطمینان از مرتبط بودن مهارتهای نگارشی با رشته های تحصیلی منتخب و انتقال انها به موقعیتهای پیش رو، یک دوره اموزشی با طراحی مشترک استادان زبان انگلیسی و تخصصی علوم پزشکی در نظر گرفته شد. با توجه به روند مطالعات موجود در انتقال یادگیری که اذعان بر ترجیحات یادگیری دارند، منابع آموزشی بصورت چندمنظوره باهدف جلب دانشجویان برای استنباط موثر اصول نگارش دانشگاهی طراحی شدند. بدین ترتیب، جمعیتی 58 نفره از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های داروسازی، دندانپزشکی، گفتار درمانی و ویروس شناسی در این پژوهش شرکت کردند. این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سال تحصیلی95-94 صورت گرفت. در طول جلسات اموزشی، فراگیران در مورد اصول نگارشی از جمله سازماندهی کردن پاراگراف و مقاله، الگوی کلی نثر زبان انگلیسی و مدلهای نگارشی ویژه رشته های تحصیلی خود آموزش دیدند. مطالب آموزشی که بطور مشترک طراحی و آماده شده بود، عمدتا برگرفته از چهار کتاب رایج در زمینه نگارش دانشگاهی بودند. این مطالعه بررسی می کند که ایا در اثرروش آموزشی طراحی شده انتقال یادگیری صورت گرفته است و کدام یک ازمهارتها به موقعیتهای بعدی انتقال یافته است. داده ها طی سه مرحله ازمون مقاله نویسی - پیش آزمون، پس آزمون و پس آزمون تاخیری - در طول یک ترم جمع آوری شده و پس از آن بر اساس چک لیست جیمز (2009) تجزیه و تحلیل کمی شدند. همچنین در ابتدا ، شرکت کنندگان در آزمون نگارش انگلیسی (TWE) تعیین سطح شدند تا متعاقبا مشخص گردد که اجرای برنامه اموزشی طراحی شده تا چه میزان در ارتقای یادگیری مهارتهای اموزشی به موقعیت بعدی توسط دانشجویان با سطوح توانایی های زبانی متفاوت اثر گذار بوده است. علاوه بر این، جهت درک نگرش شرکت کنندگان، فراگیران در جلسه ای مجزا به پرسشنامه ی سیستم انتقال آموزشی (LTSI) پاسخ دادند تا از این طریق تاثیر چهار ساختار توانایی، انگیزه، ویژگی های محیط کار و خصوصیات فردی بر روند تسهیل یا مانع شدن انتقال یادگیری ارزیابی شود. جهت بهره مند ی از روشهای تجزیه و تحلیل کیفی و به دست آوردن اطلاعات فرهنگی ونظرات شرکت کنندگان ، مصاحبه متمرکز بعد از هر جلسه آموزشی انجام شد.
    تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان میدهد که روش آموزشی اتخاذ شده، انتقال یادگیری را به ویژه در مهارت های مرتبط با ساختار متن و دستور زبان افزایش داده است؛ با این حال، انتقال برخی از مهارتها به ویژه علائم نگارشی محدود بوده است. ارتباط بین روند رشد مهارتهای نگارشی و سطح اولیه مهارتهای نگارشی دانشجویان بیانگر اینست که دوره اموزشی طراحی شده به پیشرفت وانتقال اموزه ها به دیگر موقعیت حرفه ای کمک کرده است. در بررسی عوامل تاثیرگذار، عامل سن، رتبه ورود به دانشگاه، و میزان مشغولیت های عملی در دانشگاه تاثیرات مثبتی در این خصوص داشته اند. بعلاوه، تجزیه و تحلیل داده های LTSI نشان داد که اگر توجه بیشتری به عوامل مرتبط با محیط کار صورت پذیرد میتوان میزان انتقال یادگیری را افزایش داد. کلیه ی گروه ها عواملی چند از جمله امکانات فردی، مقاومت در برابر تغییرات، و ممانعت سرپرست را به عنوان موانع عمده در مسیر انتقال آموخته ها به محیط های حرفه ای گزارش کردند. ارزیابی مثبت دانشجویان از کلیه ی عوامل انگیزشی و سه عامل توانایی نشان می دهد که اگر ملاحظات سازمانی بیشتری در نظر گرفته شود، شرایط امیدوار کننده ای برای برنامه ریزی آموزشی آینده وجود دارد. در پایان، مفاهیم و تعبیرات یافته ها از منظر نظریه و کاربرد و تحقیقات آینده مورد بحث قرار گرفتند.


  12. بررسی مهارت نوشتاری به زبان انگلیسی در فضای یادگیری ترکیبی با توجه به تاثیر سبک های یادگیری و بازخورد زبانی
    زهرا احمدپور کاسگری 773

    مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تاثیر یک ماژول نوشتار آنلاین در پرتو سبک‌های یادگیری شرکت‌کنندگان بر توانش و رفتارهای نوشتاری دانشجویان رشته‌ی آموزش زبان انگلیسی در ایران انجام گرفته است. این مطالعه هم‌چنین به دنبال بررسی نگرش‌ها و برداشت‌های یادگیرنده‌ها نسبت به بازخورد هم‌کلاسی‌ها و تمرین نوشتار در یک محیط دیجیتالی ترکیبی میباشد. با توجه به روش نمونه گیری هدفمند، 30 دانشجوی سال دوم رشته آموزش زبان انگلیسی در این تحقیق شرکت کردند. آنها همگی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران بودند که دروس دستور نگارش و مهارت نوشتن را قبل از شروع این تحقیق گذرانده بودند. میانگین سن شرکت کنندگان بین 20 تا 32 سال بود.
    در ابتدا، سبک یادگیری ترجیحی شرکت‌کنندگان با استفاده از پرسش‌نامه‌ی سبک یادگیری کلب (Kolb, 1984) شناسایی شد. در مرحله‌ی دوم، داده‌ها از طریق تحلیل ابزار استت‌کانتر (StatCounter) و داده‌های فایل تاریخچه‌ی ورودی (input log) جمع‌آوری شده تا رفتارهای مکث کردن، بازنگری کردن و راه‌گزینی شرکت‌کنندگان نمایان شوند. سپس هر دانشجو موظف به نوشتن چهار متن مختلف بر اساس ژانرها ی گوناگون( که شامل: نامه تشکر-خبر بد و دو متن استدلالی) در ماژول میباشد. این ماژول از سه بخش( نظریه – مورد و تمرین) در ارتباط با هم ساخته شده است. مدرس در پایان هر جلسه کپی نوشته های دانشجویان را به صورت تصادفی در بین انها پخش میکند و ازانها میخواهد تا بر اساس فرم در اختیارشان نظراتشان را در مورد متن اعمال کنند. علاوه بر این، نگرش‌های شرکت‌کنندگان نسبت به بازخورد هم‌کلاسی‌ها و تمرین نوشتار در یک محیط دیجیتالی ترکیبی با استفاده از پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه‌ها سنجیده شدند. با پیروی از رویکرد روش ترکیبی، محقق از هر دو روش تجزیه و تحلیل داده های کمی و کیفی ) آمار توصیفی و استنباطی و روش تحلیل محتوا) برای بررسی سوالات پژوهش استفاده کرده است. نتایج تحلیل‌های آماری نشان دادند که یک هم‌بستگی معنادار و مثبت میان سبک یادگیری انطباق‌دهنده و زمان صرف‌شده بر روی بخش نظریه وجود دارد. هم‌چنین، یک هم‌بستگی معنادار و مثبت میان سبک یادگیری هم‌گرا و زمان صرف‌شده بر روی بخش نظریه نمایان شد. به علاوه، این مطالعه یک هم‌بستگی معنادار و مثبت را میان سبک یادگیری واگرا و زمان صرف‌شده بر روی بخش تمرین و بخش مورد یافت. مشخص شد که رابطه‌ی میان سبک یادگیری هم‌گرا و رفتار بازنگری از لحاظ آماری معنادار و مثبت است. افزون بر این، یک رابطه‌ی مثبت و معنادار میان سبک یادگیری انطباق‌دهنده و رفتار راه‌گزینی نمایان شد. همچنین مشخص شد که بهترین پیش‌بینی‌کننده برای رفتار راه‌گزینی، سبک یادگیری انطباق‌دهنده است. به علاوه، تنها سبک یادگیری که به بهترین نحو رفتارهای بازنگری و مکث کردن را پیش‌بینی می‌کند، سبک یادگیری هم‌گرا بود.
    این یافته‌ها همچنین نشان دادند که زمان صرف‌شده بر روی بخش مورد یک هم‌بستگی منفی و معنادار با نمره‌های نوشتار دارد. از سوی دیگر، زمان صرف‌شده بر روی بخش نظریه هم‌بستگی مثبت و معناداری با نمره‌های نوشتار شرکت‌کننده‌ها داشت. نتایج تحلیل‌های آماری هم نشان دادند که تفاوتی معنادار میان میانگین نمره‌ی نوشتار شرکت‌کننده‌ها از جلسه‌ی اول تا سوم و میانگین نمره‌ی‌شان از جلسه‌ی اول تا چهارم و این میانگین از جلسه‌ی دوم تا چهارم وجود دارد. در مقابل، هیچ پیش‌رفت معناداری در میانگین‌های نمره‌ی نوشتار از جلسه‌ی اول به جلسه‌ی دوم، از جلسه‌ی دوم به جلسه‌ی سوم و از جلسه‌ی سوم به جلسه‌ی چهارم مشاهده نشد. هیچ تفاوت معناداری میان میانگین‌های نمره‌ی نوشتار از حیث محتوا، سازوکارها و دستور زبان از جلسه‌ی اول تا جلسه‌ی چهارم وجود نداشت. از حیث جنبه‌ی ساختاری، تفاوت‌های معناداری میان میانگین‌های نمره‌ی نوشتار شرکت‌کننده‌ها از جلسه‌ی اول به جلسه‌ی دوم، از جلسه‌ی دوم به جلسه‌ی سوم و از جلسه‌ی سوم به جلسه‌ی چهارم یافت نشد. با این حال، تفاوت‌های معناداری میان میانگین نمره‌ها از جلسه‌ی اول به جلسه‌ی سوم، از جلسه‌ی اول به جلسه‌ی چهارم و از جلسه‌ی دوم به جلسه‌ی چهارم نشان داده شد. از حیث نگرش‌های شرکت‌کننده‌ها نسبت به یادگیری آنلاین، مشخص شد که در نگاه بیش‌تر شرکت‌کننده‌ها یادگیری آنلاین کارآمد و آسان بوده و در زمان صرفه‌جویی می‌کند. در همین راستا، شرکت‌کننده‌ها همچنین بازخورد هم‌کلاسی‌ها را یک روش کارآمد می‌دانستند که به پیظ‌رفت نگارش‌شان کمک می‌کند. در مورد تغییر احتمالی سبک یادگیری در جریان پیاده‌سازی ماژول، تغییری از مفهوم‌سازی انتزاعی (هم‌گرا) به آزمایش‌گری فعال (واگرا) جلب توجه می‌کرد.
    به‌طور کلی، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که دوره‌های آموزشی تلفیقی فضایی امیدبخش را در محیط‌های آموزشی فراهم می‌کنند. به تفسیر وان (Vaghan, 2007)، دوره‌های آموزشی تلفیقی دارای پتانسیل پیوند دادن «بهترین شیوه‌های تدریس درون کلاس با بهترین شیوه‌های یادگیری آنلاین برای تحریک فرصت‌های یادگیری فعال و خودراهبر از طریق انعطاف‌پذیری بیش‌تر هستند» . نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که دوره‌های آموزشی تلفیقی می‌توانند با فراهم آوردن فرصت‌هایی برای یک دوره‌ی آموزشی آنلاین و بدون از دست دادن تماس چهره‌به‌چهره که نقش مهمی را در به وجود آوردن یک محیط یادگیری کارآمد ایفا می‌کند ، از بهترین‌های هر دو جبهه بهره‌مند شوند . در مجموع، یافته‌های این مطالعه همچنین بیان داشت برای یادگیرنده‌های بزرگسال، سبک‌های یادگیری ترجیحی واقعی بوده و هنگامی که نتایج یادگیری هدف ما باشند باید در نظر گرفته شوند.
     


پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. یادگیری واژگان زبان دوم از طریق درونداد چند وجهی: پژوهشی در باب یادگیری تصادفی ساختارهای فرمول‌واره‌ای در زبان آموزان ایرانی
    زینب هادی زاده 782
  2. بررسی شیوه مدیریت کنشی و واکنشی کلاس درس معلمان ایرانی زبان انگلیسی و رابطه آن با خود کارآمدی و فرسودگی شغلی
    محمد جواد عباسیان 782
  3. بررسی استفاده از افعال عبارتی در نوشته های دانشجویی و نویسندگان حرفه ای برگرفته از میکاسپ و مقالات پژوهشی
    علیرضا اعتمادی 781
  4. بررسی دانش دریافتی و زایای افعال عبارتی در زبان آموزان عراقی زبان انگلیسی با تمرکز بر جنسیت و سطح مهارت
    زهراء تحسین طالب 781
  5. بررسی نقش استفاده از راهبرد خود تنظیمی و انگیزه بر مهارت نگارش انگلیسی زبان آموزان ایرانی
    کوثر عبادی 781
  6. بررسی صلاحیت تدریس، پیشرفت حرفه ای و شیوه های کلاسداری مدرسان انگلیسی برای اهداف ویژه در عراق
    محمد صالح شولی 780
  7. بررسی تاثیر استفاده از راهبرد خود تنظیمی زبان آموزان عراقی بر یادگیری دستور زبان و رفتار زبانی متفکرانه
    ایناس محمدفاضل عبدالجبار 780
  8. نگرش والدین به دوزبانگی. مطالعه ی ترکیبی مشارکت والدین ایرانی در یادگیری زبان دوم فرزندان
    سیده شهربانو طبیب غفاری 780
  9. بررسی بیان استراتژی های قدردانی مورد استفاده دانشجویان زبان انگلیسی عراقی
    زینب جبارمحمد 780
  10. دانش محتوایی و آموزشی فناورانه معلمان پیش از خدمت زبان خارجی انگلیسی : مطالعه ای تطبیقی-کمی
    محمد مومنان زاده 779
  11. تاثیر عوامل بالقوه بر استفاده از عبارت های فعلی چند معنایی در زبان انگلیسی توسط زبان آموزان سه زبانه ی ایرانی
    فاطمه نام خواه 779
  12. بررسی مضامین بینا فردی در منابع درسی انگلیسی برای اهداف تجاری و گفتگو به ربان انگلیسی در محیط کار
    مریم اسماعیلیون 779
  13. تاثیر ترکیبی بازخورد اصلاحی گسترده و مراوده تحلیل زبانی بر متون اصلاح شده و جدید: تمرکز بر صحت نوشتاری و فراگیری زبان دوم توسط زبان آموزان ایرانی
    فاطمه محمدیان 779
  14. تطبیق پیچیدگی چند لایه ای زبانی و واژگانی در گفتگوی گویشوران دو زبانه فارسی-انگلیسی با تمرکز بر ساختار زمانی-سلسله مراتبی در گفتار انسان
    علی داوودی 779
  15. بررسی موضع روزنامه های شناخته شده آمریکایی در خصوص انتخاب دونالد ترامپ با تاکید بر ابزار نگرشی و از منظر نظریه ارزیابی
    ارسلان امینیان 777
  16. تاثیر نوع گرایش نیمکره مغز بر درک مطلب فعالیت محور در بین زبان آموزان ایرانی
    ارمین هرمزی 776
  17. رابطه بین هوش موسیقیایی و زبانی و فهم واحدهای آوایی زنجیری و زبر زنجیری توسط زبان آموزان ایرانی از منظر بسندگی زبان دوم
    افشین خادمی 776
  18. بررسی عبارات تردیدی و تاکیدی در مقدمه پابان نامه های ارشد و مقالات تحقیقی در حوزه زبان شناسی کاربردی با توجه به جنسیت نویسندگان
    فاطمه گلشن زاده 775
  19. بررسی مناظرات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از منظر مدل ارزیابی و تئوری کارکردی
    سمانه ظهرابی 774

     درعرصه مباحثات سیاسی، سیاستمداران از فن بیان و شیوایی کلام که از مهم¬ترین توانایی¬ها و مهارتها برای آنهاست، کمک میگیرند. آنها با هدف قدرت نمایی و تاثیرگذاری بر نگرش و رفتار رقبای سیاسی خود و افکار عمومی، کلامی شیوا، فصیح و قانع کننده را به کار می¬برند. با توجه به مغلطه گویی در گفتگوهای سیاسی، پژوهش حاضر مناظرات ریاست جمهوری اخیر آمریکا را از دو منظر مدل ارزیابی و تئوری کارکردی بررسی می¬نماید. این پژوهش با بهره گیری از تحلیل¬های کمی و کیفی، به بحث و بررسی نحوه¬ی استفاده نامزدهای چهل و پنجمین دوره¬ی ریاست جمهوری از عبارات مبتنی بر طرح دیدگاهها، انتقاد و دفاع از مواضع سیاسی و ویژگی¬های شخصیتی خود می¬پردازند. بعلاوه نحوه¬ی بکارگیری فنون ارزیابی برای بیان عقاید، اندیشه ها و جبهه گیری های سیاسی مورد ارزیابی قرار می¬گیرد. نتایج مربوط به نظریه ی کارکردی نشان می¬دهند که نامزدها بر خلاف نتایج پیشین، بیش از بیان وعده ها و مواضع خود، به مخالفت و انتقاد از یکدیگر پرداخته اند. در حالیکه ترامپ تصمیمات و دیدگاههای رقیب خود یعنی کلینتون را مورد حمله قرار می¬دهد، کلینتون شایستگی ترامپ را چه از نظرتجربه سیاسی و چه از نظر اخلاقی و رفتاری زیر سوال می¬برد. نتایج مربوط به مدل ارزیابی نشان می¬دهند که هر دو نامزد به یک میزان از عناصر بیان احساسات و ارزش گذاری استفاده کرده اند و درصد بکار گیری عنصر قضاوت نسبت به دو عنصر دیگر کمتر بوده است.


  20. استراتژی های متنی در گفتمان سیاسی: تاکید بر تحقیر و حسن تعبیردر مذاکرات هسته ای ایران
    سیدمهدی موسوی 774

    در این تحقیق مساله اساسی شناسایی و تشریح آن دسته از ابزارهای زبانی می باشد که به کاربران زبان اجازه می دهد تا عقاید و اهداف خود را در قالب زبان بپوشانند. در واقع با استفاده از این ابزار که از اجزای معنایی تمامی زبانها است، تاثیر واژه ها و عبارات مشابه در گفتمانهای مختلف کاملاً متفاوت خواهد بود. بخشی از این اجزای معنایی در استفاده مثبت (حسن تعبیر) و بخشی دیگر در کاربرد منفی (تحقیر) واژه ها نمود پیدا می کند. این تحقیق دو فرضیه زیر را در بردارد. 1- گفتمان، یک ساختار اجتماعی است که در حقیقت نمایش واقعیت ها نیست بلکه بازنمایی واقعیت ها است. 2- از منظر وسیع تر، همه ی گفتمان ها ایدلوژیک و در نتیجه سیاسی هستند. چه افراد دارای این گفتمان ها به این موضوع اذعان داشته باشند و چه آن را انکار کنند. هدف این تحقیق این است که با تاکید بر نقش ایدئولوژی در نحوه گزینش لغات، به بررسی حسن تعبیر و تحقیر در گفتمان سیاسی پرداخته و ساختارهایی را که در این راستا به نویسنده و یا گوینده در پیشبرد اهداف ایدئولوژیکی خود یاری می کند، مورد تحلیل و شناسایی قرار دهد. بنابراین این تحقیق تلاش می کند تا چگونگی استفاده از این ابزارهای زبانی برای بازتاب تصاویری از خود و دیگران توسط رسانه های ایرانی و غربی در مذاکرات هسته ای را مورد تحلیل قرار دهد. آنچه که این مطالعه را شایسته انجام می کند نگاه متفاوت آن به گفتمان سیاسی و بالاخص نقش ایدئولوژی در این ژانر می باشد.
    جهت مقایسه و تشریح انتقادی، اخبار از دو قطب متفاوت ایدئولوژی جهان انتخاب شد و جامعه آماری این تحقیق شامل 30 خبر ایرانی و غربی منتشر شده در طول مذاکرات هسته ای و همچنین 18 متن صوتی مربوط به آن می باشد. داده های جمع آوری شده در چارچوپ گفتمان انتقادی و با تکیه بر نقش موثر ایدئولوژی و در قالب مدل پیشنهادی وندایک (2000a) مورد مطالعه و پس از تعیین فراوانی و نوع هر یک از ساختارها، اخبار و متون صوتی بر اساس غربی و ایرانی بودن مورد بررسی و کاوش قرار گرفته اند. نتایج نشان داد که حسن تعبیر و تحقیر دو استراتژی متفاوت هستند که به مجریان رسانه و سیاست مداران این امکان را می دهد که مفاهیم و واقعیت ها را بصورت منفعت طلبانه ای به مخاطبین خود منتقل کنند و واقعیت ها را بازسازی کنند و در نتیجه ذائقه ی جامعه خود را بدلخواه خودشان شکل دهند. همچنین تفاوت معنا داری در بین دو گروه کاربران این استراتژی ها (غربی ها و ایرانی ها) در بعضی از ساختارهای مربوط به این دو استراتژی، مشاهده شد و بنظر می رسد کاربران غربی (خصوصا در گفتار) بیشتر از همتایان ایرانی خود از این ساختارها استفاده می کنند. احتمال می رود یکی از دلایل پیشی گرفتن غربی ها در استفاده از این ساختارها این نکته است که آنها از زبان انگلیسی بعنوان زبان اول خود بهره می برند در حالی که زبان انگلیسی برای کاربران ایرانی حداقل زبان دوم است.
     


  21. تاثیر معرفی ساختار داستان از طریق پیش سازمانگرها بر درک شنیداری ومهارت خلاصه نویسی زبان اموزان ایرانی
    مدینه البوغبیش 774

    چکیده:
    این مطالعه تاثیر ساختار داستان، ارائه شده توسط دو نوع پیش سازمانگر(advance organizer)،بر درک مطلب شنیداری و خلاصه نویسی زبان اموزان ایرانی را بررسی کرده است.یکی از پیش سازمانگرها به ساختار اصلی داستان اشاره میکند و دیگری اشاره ی اجمالی به ساختار اصلی داستان دارد. نمونه ی شرکت کننده دراین مطالعه، یک گروه چهل نفری از دانش اموزانی بودند که به طور تصادفی از زبانسرای هرمس واقع در ماهشهر انتخاب شده و باز هم به طور تصادفی به دو گروه تجربی تقسیم شدند. داده های این بررسی، از طریق پیش ازمون-پس ازمون در طول یک ترم جمع اوری شدند. هر دو گروه به داستانهای مشترکی گوش کردند،اما پیش از گوش کردن به داستان، گروه اول سوالات پیش زمینه ای را دریافت کرد که به طور مستقیم مشخص کننده ی ساختار داستان بودند، در حالیکه سوالات پیش زمینه ای گروه دوم، اشاره به کلیت داستان داشتند. داده های جمع اوری شده مربوط به درک مطلب شنیداری از طریق نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شدند که برای بررسی اینکه ایا تفاوت معناداری میان نمره های به دست امده وجود دارد یا نه، از آزمون تی استفاده شد. برای بررسی خلاصه نویسی، دو شیوه ی نمره گذاری تحلیلی Jacobs(ذکر شده در weigl 2002) وشیوه ی کلی ارائه شده توسط (2013)et al. Madnani به کار برده شد. نتایج به دست امده، تفاوت معناداری میان دو گروه نشان نداد؛ به این معنا که هیچ کدام از دو نوع سوالات پیش زمینه، برتری ای نسبت به دیگری در بهبود درک مطلب شنیداری و خلاصه نویسی نداشت.اما مقایسه ی درون گروهی هر دو گروه، نشان دهنده ی پیشرفت عملکرد گروه دوم بعد از اموزش بودکه با توجه به سن شرکت کنندگان موید این است که ارائه ی سوالات پیش زمینه ای محدود، احتمالا بار شناختی کمتری برای دانش اموزان داشته و موثرتر بوده است.به طور کلی، به نظر می رسد که مهیا کردن شرایط مناسب با توجه به سطح مهارت و وسعت شناختی دانش اموزان برای ارائه ی داستان در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
     


  22. تاثیر بازخورد نوشتاری اصلاحی بر سطح اضطراب نوشتاری زبان آموزان ایرانی
    لیلا پاکدامن 774

    نگارش هم در یادگیری زبان اول و هم در یادگیری زبان دوم یکی از مهارت های پایه و اساسی می باشد. تسلط بر نگارش زبان انگلیسی و مهارت های مربوط به آن برای پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان الزامی است. به عنوان یک مهارت تولید زبان, نوشتن میتواند در شخص ایجاد اضطراب کند. بر طبق نظر کیمورا ((2008 اضطراب یکی از اصلی ترین عوامل احساسی است که در تعیین موفقیت و شکست افراد نقش بسزایی دارد. دادن بازخورد بر نگارش زبان آموزان می تواند اضطراب و تردید در مورد توانایی های نوشتن آنها را کاهش دهد. مطالعه پیش رو به تحقیق در مورد میزان ارتباط بین اضطراب نگارش زبان آموزان و عملکرد نگارشی آنها به منظور یافتن رابطه بین بازخورد اصلاحی و اضطراب نگارشی زبان خارجی (دوم) پرداخته است. در این تحقیق همچنین این موضوع که آیا نظر زبان آموزان در مورد بازخورد داده شده توسط استاد, در طول مدت تحقیق تغییراتی داشته یا خیر بررسی شده است. این مطالعه با استفاده از دو روش پژوهشی کمی و کیفی به بررسی میزان سطح اضطراب نوشتاری 38 دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. در بخش پژوهش کمی , ابتدا 38 شرکت کننده مرد و زن به پرسشنامه اضطراب نوشتاری زبان خارجی(WAI SL) چنگ (2004) برای تعیین سطح اضطراب نوشتاری شان پاسخ دادند. سپس اولین نگارش خود را انجام داده و از مدرس کلاس بازخورد اصلاحی نوشتاری صریح (مستقیم) دریافت نمودند. دانشجویان پس از بررسی و اعمال نظرات استاد, پرسش نامه اضطراب بازخورد استاد (IFAQ ) دی لرتو (2014) را تکمیل نمودند. بعد از ان دانشجویان دومین نگارش خود را انجام داده و پس از دریافت و اعمال بازخورد مجددا پرسش نامه IFAQ را تکمیل نمودند. در آخر برای دومین بار پرسشنامه SLWAI را تکمیل کردند. در بخش پژوهش کیفی بمنظور بسط دادن بحث پیرامون موارد مهم هر دو پرسش نامه ,13 دانشجوی داوطلب در مصاحبه نیمه ساختار یافته شرکت کردند. این مصاحبه به زبان فارسی انجام شد. نتیجه پژوهش کمی بیانگر آن است دانشجویان اضطراب بالایی به هنگام نگارش به زبان دوم داشتند. این میزان اضطراب بر روی عملکرد نگارشی آنها تاثیر منفی داشت (اضطراب بالاتر/عملکرد ضعیف تر). نتایج بدست آمده از پرسشنامه IFAQ بیانگر این بود که نظر و ادراک دانشجویان نسبت به بازخورد استاد در طول زمان تحقیق تغییر یافت. نتیجه پژوهش کمی نشان دهنده خرسندی و رضایت دانشجویان از بازخورد استاد شان بود. میتوان نتیجه گرفت که دانشجویان تحقیق حاضر احساس مثبتی به بازخورد استاد شان داشته ,که آنها را برای نوشتن هرچه بهتر و با اضطراب کمتر بر می انگیخت. نتایج بدست آمده از این تحقیق را میتوان در سیستم آموزشی استفاده کرد. استادان زبان انگلیسی میتوانند با بهره جستن از بازخورد به پیشرفت نگارشی دانشجویان زبان کمک نموده و دانشجویان مضطرب میتوانند با بهره گیری از بازخورد اضطراب نگارشی خود را کاهش دهند.


  23. تاثیر آگاهی از استعاره بر مهارت درک مطلب و آزمون کلوز در دوره ی انگلیسی با اهداف ویژه: بررسی عملکرد دانشجویان ایرانی علوم پایه ی رشته پزشکی
    سودابه نظری شول 773

     بر اثر گسترش سریع علم و تکنولوژی، نقش انگلیسی با اهداف ویژه در ایجاد ارتباط غیر قابل انکار است. استفاده از استعاره روشی رایج برای گسترش و انسجام بخشی عقاید خود درباره‌ی جهان پیرامون می باشد. پژوهش‌های مختلفی درباره‌ی نقش استعاره به عنوان ابزار روانشناختی در محیط آموزشی "انگلیسی با اهداف ویژه" انجام شده است. پژوهش حاضر این نظر را که آموزش استعاره در "انگلیسی ویژه ی پزشکی" می‌تواند ابزاری کاربردی برای بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان نسبت به مفاهیم، مدل‌ها و مسائل کلیدی و در نتیجه ارتقا سطح درک مطلب و توانایی کلی زبان باشد را بررسی کرده است. از آنجایی که در متون پزشکی استفاده از استعاره به عنوان ابزاری جهت انتقال مفاهیم مشکل پزشکی بسیار رایج است در پژوهش حاضر تمرکز روی متون پزشکی و استعاره‌های تخصصی پزشکی می باشد. برای تحقق این هدف72 نفر از دانشجویان ایرانی رشته‌ی پزشکی از"دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز" جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. روش تحقیق شامل یک پیش آزمون جهت اندازه گیری میزان دانش فراگیران درباره‌ی استعاره، یک برنامه‌ی مداخله و یک پس آزمون جهت اندازه گیری میزان تاثیر برنامه‌ی مداخله بود. پیش آزمون و پس آزمون توسط پژوهشگر طراحی و با مطالعه آزمایشی میزان روایی و پایایی آنها تشخیص داده شد. هردو آزمون با ساختار یکسان و محتوای مشابه شامل سه بخش بودند: شناسایی استعاره ، درک استعاره ، و بکارگیری استعاره. برای اجرای پیش آزمون و پس آزمون دو جلسه اختصاص داده شد و برنامه‌ی مداخله به مدت چهار جلسه‌ی 90 دقیقه ای که دو بار در هفته برگزار شد به طول انجامید. در اجرای برنامه ی مداخله، فراگیران با تعریف استعاره بر اساس نظریه‌ی استعاره ادراکی از لیکاف و جانسون (1980) آشنا شدند. سپس پژوهشگر تمریناتی که شناسایی، درک و بکارگیری استعاره در متون پزشکی را مورد هدف قرار داده بودند ارائه کرد. متون مرتبط با سرطان یکی از حوزه‌هایی است که در آن استعاره بسیار یافت می شود به همین علت ابزار استفاده شده برگرفته از متون مرتبط به بیماری سرطان بود. دادههای جمع آوری شده به صورت توصیفی و استنباطی بررسی شد. در تحلیل داده‌ها از روش آزمون تی استفاده شد که نتایج آن حاکی از پیشرفت معنادار فراگیران در شناسایی، درک مطلب و کاربرد استعاره بود. یافته‌ها نشان داد که احتمالا افزایش سطح آگاهی از استعاره می تواند به طور کلی برای دوره‌ی "انگلیسی با اهداف ویژه" و به خصوص برای دوره‌ی "انگلیسی ویژه پزشکی" مفید باشد.


  24. تاثیر آموزش مبتنی بر بازی های دیجیتال بر یادداری کوتاه و بلند مدت نکات دستور زبان انگلیسی( وجه زمانی)
    راحله علی نژادی 773

    آموزش از طریق بازی یکی ازجدید ترین روش هایی محسوب می شود که علاقه ی قابل توجهی در بین مربیان بوجود آورده است و در طی چند دهه اخیر، به عنوان بخش جدایی ناپذیری از برنامه ی درسی تلقی می شود. مطالعه ی حاضر، میزان اثر بخشی آموزش از طریق بازی های رایانه ای را بر یادداری کوتاه و بلندمدت نکات دستوری توسط زبان آموزان را مورد بررسی قرار می دهد. به منظور همگن سازی شرکت کنندگان قبل از انجام مطالعه، 50 زبان آموز نوجوان مبتدی از موسسه گویا در اهواز از طریق آزمون شنیداری و خواندن کت و تکمیل پیش آزمون انتخاب شده اند. پس از آن، شرکت کنندگان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. شرکت کنندگان در گروه کنترل از طریق روش سنتی مبتنی بر کتاب آموزش دیدند. این در حالی است که گروه آزمایش برای یادگیری همان نکات دستوری در کنار رویکرد سنتی، از آموزش بر مبنای بازی های رایانه ای آنلاین بهرمند شدند. بلافاصله پس از اتمام دوره ی آموزش، از زبان آموزان خواسته شد که در اولین پس آزمون چهارگزینه ای شرکت کنند. آزمون چهارگزینه مشابهی به عنوان پس آزمون تاخیری بعد از گذشت سه هفته و با هدف ارزیابی تاثیر بلند مدت بازی های رایانه ای بر یادداری زبان آموزان برگزار شد. در مجموع، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل واریانس (ANOVA) نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، زبان آموزان در گروه آزمایش نقش موثرتری در یادداری زبان آموزان در هر دو پس آزمون، فوری و تاخیری، ایفا میکنند. در پرتو نتایج بدست آمده، راهبرد هایی کاربردی ارایه شده است که امید است الهام بخش زبان آموزان و مدرسان، طراحان دروس و مواد آموزشی قرار گیرد.


  25. آگاهی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران از استراتژی های یادگیری لغات و تغییر نگرش آنها نسبت به استراتژی های مذکور: نگاهی بر استراتژی های مربوط به استفاده از فرهنگ لغت
    عطار-علی 773

    استراتژی های یادگیری لغت نقش مهمی در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم ایفا می کند. در این راستا، تحقیقات بسیاری نشان داده اند که استراتژی استفاده از فرهنگ لغت یکی از رایج ترین استراتژی های مورد استفاده زبان آموزان می باشد. دانستن این مسئله که کدام نوع فرهنگ لغت کارآیی بیشتری دارد می تواند کمک شایانی به زبان آموزان و معلمان کند. بر این اساس، هدف این پژوهش از یک سو بررسی رایج ترین استراتژی های یادگیری لغت و میزان کارآیی آنها از نظر دانشجویان، و از سوی دیگر، بررسی تاثیر استفاده از چهار نوع فرهنگ لغت بر یادگیری لغات می باشد. علاوه بر این، تغییرات احتمالی در نگرش دانشجویان در خصوص کارآیی استراتژی های استفاده از فرهنگ لغت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، با اقتباس از پرسشنامه طراحی شده توسط سودمندافشار، کتابی، و توکلی (2010)، پرسشنامه ای 47 موردی طراحی و در میان 94 دانشجوی رشته زبان انگلیسی در دانشگاه شهید چمران توزیع شد. سپس دانشجویان انتخاب شده به شش گروه زیر تقسیم شدند: دو زبانه کتابی (PBG)، دو زبانه الکترونیکی (EBG)، یک زبانه کتابی (PMG)، یک زبانه الکترونیکی (EMG)، ترکیب یک زبانه و دو زبانه کتابی (bPG)، و ترکیب یک زبانه و دو زبانه الکترونیکی(bEG). بعد از برگزاری یک پیش-آزمون لغت که بر اساس نظریه Laufer (2004) طراحی شد، هر یک از گروه ها 24 لغت را در طی دو جلسه با استفاده از فرهنگ لغت مربوطه تمرین کردند؛ بعد از آن، سه پس-آزمون در فواصل زمانی مختلف برگزار شد. داده های جمع آوری شده، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های مانوا، آنوا، t زوجی، و همبستگی پیرسون، در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه، «یادگیری لغات جدید از شعرها و ترانه های انگلیسی» از نظر دانشجویان هم به عنوان رایج ترین و هم به عنوان مفیدترین استراتژی معین شد. در مورد تاثیر فرهنگ لغت های مختلف بر یادگیری لغات دانشجویان، تفاوت معناداری از نظر آماری بین شش گروه مورد مطالعه، مشاهده نشد. تحلیل توصیفی همبستگی بین گروه های شش گانه نشان داد که، بدون در نظر گرفتن گروه یک زبانه کتابی، در سایر گروه ها، افزایش کارآیی فرهنگ لغت ها در عمل، همبستگی مثبتی با کارآیی فرهنگ لغت ها از نظر دانشجویان داشت. در نهایت، تغییر معناداری در نگرش آن ها در مورد چهار استراتژی مربوط به استفاده از فرهنگ لغت مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده، به معلمان زبان انگلیسی توصیه می شود که بجای دنبال کردن نگرش ها و عقاید خود در مورد استراتژی های یادگیری لغات، نگرش زبان آموزان در مورد این استراتژی ها را مدنظر قرار داده و جهت آموزش و افزایش کارآیی استراتژی های مذکور تلاش کنند. همچنین زبان آموزان باید در مورد ترکیب استراتژی های مختلف جهت افزایش کارآیی، آموزش داده شوند.


  26. تاثیر وبلاگ نویسی با هویت ناشناس بر مهارت نوشتن: بررسی عملکرد دانشجویان ایرانی مقطع کارشناسی رشته مترجمی زبان انگلیسی
    رضایی-فاطمه 773

     تکنولوژی در سال های اخیر محبوبیت بسیاری یافته و از آن برای اهداف آموزشی بهره می برند. بعضی از ابزارهای اینترنتی همچون وبلاگ به تازگی در حوزه زبان آموزی محبوبیت یافته و از پتانسیل زیادی برای تعامل، همکاری، و مشارکت از سوی زبان آموزان برخوردار است. هدف از مطالعه ی حاضر، در وهله ی اول، بررسی ناشناس بودن به عنوان روشی کلیدی برای کاهش اضطراب زبان آموزان و تقویت انگیزه ی آنها در تمرین مهارت نوشتن است؛ دوم، اینکه تا چه اندازه وبلاگ نویسی با هویت ناشناس به پیشرفت مهارت نوشتن به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی از نظر محتوا و سازمان بندی کمک می نماید؛ و سوم، بررسی نگرش زبان آموزان نسبت به وبلاگ نویسی با هویت ناشناس می باشد. برای پاسخ به دومین سوال این پژوهش و تحلیل نوشته های دانشجویان، مقیاس تحلیلی براون (2005) مورد استفاده قرار گرفت و برای پاسخ به سوالات اول و سوم، از پرسش نامه ی انگیزه برای تجزیه و تحلیل دیدگاه و نظرات شرکت کنندگان نسبت به وبلاگ نویسی با نام مستعار استفاده شد. بدین منظور، بیست و هشت دانشجوی دختر و پسر سال سوم رشته ی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس نمونه گیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. این شرکت کنندگان در کلاس مقاله نویسی حضور یافته و به دو گروه ناشناس (آزمایش) و شناس (کنترل) تقسیم شدند؛ هر دو گروه ملزم به انتشار نوشته های خود در وبلاگ های شخصی خود که توسط پژوهشگر طراحی شده، بودند. شرکت کنندگان گروه ناشناس مقالات خود را با نام مستعارِ فارغ از جنسیت منتشر می کردند، در حالی که اعضای گروه شناس مقالات خود را تحت نام های واقعی خود به اشتراک می گذاشتند. علاوه بر تحلیل کیفی پرسش نامه ی انگیزه، از نتایج حاصل از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های تی وابسته و مستقل) برای پاسخ به پرسش های مطرح شده در این پژوهش استفاده شد. نتایج این پژوهش، پیشرفت قابل ملاحظه ای را در مهارت نوشتن دو گروه نشان می دهند. اما، هیچ گونه رابطه ی مستقیمی بین وبلاگ نویسی با هویت ناشناس و پیشرفت در مهارت نوشتن از نظر پنج مولفه ی مقیاس براون (2005) دیده نشد. همچنین، یافته های پژوهش حاکی از امکان به کارگیری نام مستعار در آموزش مهارت نوشتن به کمک وبلاگ به منظور تعدیل نگرش منفی زبان آموزان نسبت به مهارت نوشتن و افزایش انگیزه در آنها برای تمرین نوشتن می باشد. در نهایت، بیشتر شرکت کنندگان به طور کلی این تجربه را مثبت ارزیابی کردند.


  27. تاثیر نگرش و انگیزه بر کاربرد استراتژیهای شناختی و فراشناختی در مهارت خواندن، توسط زبان آموزان ایرانی در مقطع کارشناسی
    آسیه زرانژاد 773

      مطالعات انجام شده در زمینه استراتژی‌های مهارت خواندن در زبان دوم، بیانگر این فرضیه است که ویژگی‌های فردی ممکن است بازده درک مطلب مهارت خواندن را تحت تاثیر قرار دهند. فراگیران زبان دوم/خارجی هنگام خواندن یک متن ممکن است ‌روش‌های متفاوتی را بکار گیرند. اتخاذ روشهای مختلف خواندن می تواند تا حدودی بستگی به اهداف، انگیزها، نگرش‌ها، علایق و یا دانش قبلی افراد داشته باشد. تحقیق حاضر به‌ منظور بررسی اثر انگیزه و نگرش بر بکارگیری استراتژی‌های شناختی و فراشناختی در مهارت خواندن، توسط زبان آموزان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1393 به‌صورت تجربی و با روش کمی انجام شده است. از کل جمعیت 71 نفری زبان آموزان شرکت کننده، بر اساس نتایج آزمون بسندگی میشیگان (2010)، 51 نفر برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق دو پرسشنامه و یک آزمون مهارت خواندن که در اختیار جمعیت نهایی زبان آموزان قرار داده شد، جمع آوری گردید. با استفاده از نرم افزار SPSS20 ، ضریب اعتبار و روایی سوالات پرسشنامه و آزمون نرمال بودن داده‌ها انجام شد. تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی (میانگین، در صد و واریانس) و آمار استنباطی (آزمون تی و آزمون همبستگی اسپیرمن) انجام شد. نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسون، به ارتباط مستقیم و نسبتا" بالای (67/0) سطح انگیزه و نگرش بر توان خواندن و درک مفاهیم اشاره داشت. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در ارتباط با استفاده از استراتژی‌های شناختی و فراشناختی نشان داد که زبان آموزان با انگیزه بالا نسبت به زبان آموزان با انگیزه کمتر، از این دو استراتژی بیشتر استفاده کرده بودند. البته تفاوت معنا داری بین دو گروه انگیزشی در استفاده از استراتژی مهارت خواندن یافت نشد. به‌طور کلی یافته‌ها نشان داد که تفاوت‌های فردی از نظر سطح انگیزه و نگرش برای پیشرفت در مهارت‌های خواندن باید در نظر گرفته شوند.


  28. بررسی تاثیر متون فکاهی مرتبط در ارتقاء یادگیری دستور زبان توسط زبان آموزان ایرانی
    رامینه باورصاداحمدی 772


    تحقیق حاضر به بررسی تاثیر لطیفه ها و داستانهای کوتاه بر فراگیری دستور زبان در زبان آموزان مونث بین سنین 45-14 می پردازد. برای دستیابی به هدف یاد شده, از 90 زبان آموز مشغول به تحصیل در کانون زبان ایران واحد اهواز آزمون تافل (2010) به عمل آمد. سپس, 45 نفر از زبان آموزان که امتیاز یک نمره بالا و پایین تر از میانگین کل را کسب کردند برای شرکت در آزمایش انتخاب شده و در 3 گروه آزمایشی قرار گرفتند. در گروه آزمایشی اول, مربی قبل از شروع تدریس دستور زبان متون فکاهی که حاوی نکات دستوری مورد نظر بود را برای زبان آموزان میخواند. در گروه آزمایشی دوم, مربی متون فکاهی دیگری که حاوی نکات دستوری مورد نظر نبودند را قبل از تدریس دستور زبان برای زبان آموزان میخواند و گروه سوم یا شاهدهیچیک از این نوع متون را دریافت نکرد. پیش از شروع آزمایش, زبان آموزان هر سه گروه پیش آزمون دستور زبان را پشت سر گذاشتند و در اواسط دوره آزمون میان دوره ای دستور زبان برگزار شده و در پایان از آنها آزمون نهایی به عمل آمد.همچنین, برای بررسی تاثیر متون فکاهی بر یادآوری دستور زبان, سه هفته پس از پایان آزمایش یک پس آزمون برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل نمرات بدست آمده از زبان آموزان, از آزمون تی و آنووا استفاده شد و نتایج حاکی از این بود که گروه آزمایشی اول پیشرفت چشمگیری در یاد گیری دستور زبان نسبت به دو گروه دیگر داشت. همچنین, نتایج پس آزمون نشان داد که گروه آزمایشی اول و دوم در یاد آوری نکات دستوری پیشرفت چشمگیری از خود نشان دادند.

     

     

     

     

     


  29. بررسی رابطه بین نوع شخصیت دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی و درک مطلب آنها از ژانرهای مختلف
    زهرا نادری لردجانی 772

    مهارت خواندن به زبان انگلیسی همواره به عنوان یک مهارت اساسی در نظر گرفته شده است. در دنیای امروز، توانایی خواندن به یک زبان خارجی، به خصوص زبان انگلیسی، در دستاوردهای علمی، موفقیت حرفه ای ورشد شخصی حایز اهمیت است. با وجود این ، اکثر دانش آموزان هنگام استفاده از مهارت خواندن به زبان دوم مشکلاتی را تجربه می کنند (کشاورز و مبرا، 2003). در این میان عوامل زیادی مانند ، هوش، استعداد، انگیزه و نگرش، ترجیهات ، اعتقادات، سن و شخصیت فراگیران بر موفقیت در یادگیری به زبان دوم به خصوص درک مطلب تاثیر می گذارد. بنظر می رسد عامل مهمی که بر فرایند درک مطلب تاثیر گذار می باشد نوع شخصیت فراگیران می باشد. وقتی ما می پذیریم که افراد در توانایی های ذاتی و اکتسابی خود متفاوت هستند، انتظار نداریم که همه افراد یکسان رفتار کنند. بنابراین، آگاهی از شخصیت و تفاوتهای فردی میتواند مشخص کند که چرا در امر یادگیری زبان افراد با هم متفاوت هستند. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر احتمالی نوع شخصیت زبان آموزان ایرانی بر درک مطلب آنها از دو نوع ژانر( داستان کوتاه وعلمی) می باشد. 80 نفر دانشجوی ایرانی سال سوم زبان های خارجه از دانشگاه های اهواز و اصفهان در این تحقیق شرکت کردند. بعد از انجام آزمون بسندگی زبان، دانشجویان پرسشنامه شخصیت مایرز بریگز را کامل کردند. سپس، عملکرد آنها بر روی آزمون درک مطلب ژانرها توسط ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که زبان آموزان با تفکر و با احساس بالا عملکرد بهتر و معنادارتری بر روی آزمون درک مطلب این دو نوع ژانر داشته اند، درحالی که درجه برون گرا یی/ درون گرایی و قضاوتی/ ادراکی ارتباط معناداری را با عملکرد دانشجویان بر روی آزمون درک مطلب نشان نداد. یافته ها حاکی از آن است که ویژگی های شخصیتی از عواملی هستند که می تواند در موفقیت فراگیران زبان در فرآیند درک مطلب موثر باشد.


  30. درک راهبردی زبان آرایه ایی توسط فراگیران زبان دوم درایران: تاثیر مقدمه های زبانی تحت الفظی وآرایه ایی
    امید خاتین زاده 771
  31. بررسی عبارات موضع نما بخش نقد کتب در مجلات انگلیسی: تحقیق میان رشته ای زبانشناسی کاربری و فیزیک
    پگاه ممبینی 771
  32. تشخیص مرزهای اپیزودی در بیان روایی شفاهی فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران
    وحیده هادوی نیا 770
  33. تاثیر بازخورد معلم از طریق صدای ضبط شده و مذاکره بر توانایی نوشتاری زبان آموزان
    راضیه گله داری فرد 770
  34. تاثیر بیان افکار به زبان مادری درپیشبرد مهارت انشا نویسی به زبان انگلیسی توسط زبان اموزان ایرانی
    زهره غفوریان 769
  35. آموزش تکنیک نظارت بر خود در انشا نویسی زبان آموزان غیر دانشگاهی
    الهام اکرمی 769