درباره گروه

تاریخچه‌ی گروه:

گروه آموزشی تاریخ در سال 1356 با 4 عضو هیات علمی تشکیل شد و در مقطع کارشناسی تاریخ دانشجو پذیرفت. با افزایش تعداد اعضاء هیات علمی، گروه تاریخ در سال 1381 در دوره‌ی کارشناسی ارشد «تاریخ ایران بعد از اسلام» دانشجو گرفت و در سال‌های بعد نیز توانست با جذب اعضاء هیات علمی جدید برای دیگر گرایش‌های تاریخ، در دوره‌های کارشناسی ارشد «تاریخ اسلام»، «تاریخ ایران باستان»، «مطالعات خلیج فارس» و نیز دوره‌ی دکتری تخصصی «تاریخ ایران بعد از اسلام» دانشجو بپذیرد. هم اکنون گروه تاریخ با 8 عضو هیات علمی (یک استاد تمام، یک دانشیار و سه استادیار تاریخ ایران بعد از اسلام؛ یک دانشیار تاریخ اسلام؛ یک استاد تمام و یک استادیار تاریخ ایران باستان) فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را انجام می‌دهد. این گروه در راستای توسعه‌ی رشته‌ها و گرایش‌های تاریخ، تلاش دارد تا دوره‌های دکتری تخصصی «تاریخ ایران باستان» و «تاریخ اسلام» را ایجاد کند.

رشته‌های تحصیلی:

کارشناسی تاریخ؛

کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان؛

کارشناسی ارشد تاریخ اسلام؛

کارشناسی ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام؛

کارشناسی ارشد مطالعات خلیج فارس؛

دکتری تخصصی تاریخ ایران بعد از اسلام.

آمار دانشجویان به تفکیک مقطع و گرایش:

کارشناسی تاریخ/ 125 نفر

کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان/ 16 نفر

کارشناسی ارشد تاریخ اسلام/ 15 نفر

کارشناسی ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام/ 22 نفر

کارشناسی ارشد مطالعات خلیج فارس/ 18 نفر

دکتری تخصصی تاریخ ایران بعد از اسلام/ 8 نفر

تمرکز آموزشی گروه:

با توجه به اینکه تخصص‌های اعضاء هیات علمی این گروه، تاریخ ایران و جهان را دربرمی‌گیرد، اعضاء این گروه به تناسب دروس تاریخ ایران باستان، تاریخ اسلام، تاریخ ایران بعد از اسلام و تاریخ خلیج فارس را تدریس می‌کنند. همچنین همکاران این گروه، در تدریس برخی از دروس مرتبط با رشته‌ی تاریخ در دیگر گروه‌های آموزشی دانشگاه نیز مشارکت دارند.     

تمرکز تحقیقاتی گروه:

اعضاء هیات علمی گروه تاریخ متناسب با حوزه‌ی تخصص خود، به تالیف کتاب‌ها و انتشار مقالات علمی در رابطه با تاریخ ایران باستان، تاریخ اسلام و تاریخ ایران بعد از اسلام می‌پردزاند.

تعداد اعضاء هیات علمی و گرایش‌های ایشان:

گروه تاریخ هم‌اکنون 8 عضو هیات علمی (یک استاد تمام، یک دانشیار و سه استادیار تاریخ ایران بعد از اسلام؛ یک دانشیار تاریخ اسلام؛ یک استاد تمام و یک استادیار تاریخ ایران باستان)دارد و در چهار گرایش کارشناسی ارشد «تاریخ ایران باستان»، «تاریخ اسلام»، «تاریخ ایران بعد از اسلام»، «تاریخ خلیج فارس»، و دکتری تخصصی «تاریخ ایران بعد از اسلام» دانشجو می‌پذیرد.

افتخارات و جوایز:

کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشکده توسط 3 تن از اعضاء گروه در آئین هفتة پژوهش دانشگاه در سال‌های مختلف.

کسب عنوان استاد نمونه‌ی آموزشی دانشکده توسط 2 تن از اعضاء گروه در آئین هفته‌ی سرآمدی آموزش دانشگاه در سال‌های مختلف.