درباره گروه

معرفی گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه

تاریخچه کامل گروه:

گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید چمران اهواز در سال ۱۳۵۳ (نام دانشگاه در آن زمان چندی شاپور بود) با پذیرش اولین دوره دانشجوی کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد. در آغاز کار، اعضای هیات علمی گروه را اساتید خارجی تشکیل میدادند، تا سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و اساتید ایرانی به این گروه پیوستند. این گروه در سال ۱۳۵۶ یک دوره دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نیز پذیرفت، اما فعالیت آموزشی در این مقطع بعد از انقلاب فرهنگی و رفتن اکثریت اعضای گروه متوقف شد. پس از انقلاب، اساتید دیگری به گروه زبان فرانسه پیوستند و تا زمان انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه با این گروه همکاری داشتند. در بازگشایی دانشگاه، پس از انقلاب فرهنگی، این گروه توانست دوباره از سال ۱۳۶۷ دانشجوی کارشناسی جذب کند.  گروه زبان و ادبیات فرانسه درسال ۱۳۸۲ موفّق به اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و در سال 1392 موفق به راه اندازی مقطع دکتری ادبیات فرانسه شد. همچنین در سال ۱۳۸۹ موفق به راه اندازی مجله علمی- پژوهشی «مطالعات زبان و ادبیات فرانسه» شد که اولین مجله علمی-پژوهشی به زبان لاتین در دانشگاه بود. نشریه ای که در سال ۱۳۹۴، شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه، عنوان نشریه برتر دانشگاه را بخود اختصاص داد. گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید چمران اهواز هم اکنون با هشت عضو هیات علمی با مرتبه استادیار و جذب دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به کار خود ادامه میدهد و توانایی و امکانات پذیرش دانشجوهای خارجی به ویژه از کشورهای همسایه را دارد. اعضای هیأت علمی این گروه موفّق به تألیف و ترجمۀ ۱۰ کتاب، حدود 50 مقاله و اجرای ۵ طرح پژوهشی شده اند.

رشته های تحصیلی: کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه از سال1357، کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه از سال 1382، دکتری ادبیات فرانسه از سال 1392.

 آمار دانشجویان به تفکیک مقطع و گرایش:

140 دانشجوی کارشناسی  زبان و ادبیات فرانسه

30 دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش ادبیات فرانسه

7 دانشجوی دکتری گرایش ادبیات فرانسه

 تمرکز آموزشی گروه: سرفصل آموزشی گروه در دوره کارشناسی متمرکز بر آموزش زبان پایه فرانسه، دستور زبان فرانسه، ترجمه از فارسی به فرانسه و بالعکس، مروری بر ادبیات فرانسه از قرون وسطی تا قرن بیستم و مطالعه شعر، نمایشنامه و رمان در ادبیات فرانسه می باشد. ترجمه می باشد. در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه، تمرکز آموزشی گروه بر ادبیات دوره کلاسیک، رئالیست، رمانتیسم فرانسه، شعر فرانسه در قرن نوزدهم و بیستم، رمان نو،ادبیات تطبیقی، تحلیل اثر ادبی و نقد تفسیری در فرانسه است. در مقطع دکتری ادبیات فرانسه، تمرکز آموزشی بر متدهای مدرن نقد ادبی (نقد مضمونی، نقد تاریخی ـ اجتماعی، نقد روانشناختی)، نظریه های مدرن ادبی، نظریه های دریافت در ادبیات، ادبیات تطبیقی، تصویرشناسی، تحلیل ساختاری متون ادبی، ادبیات و فلسفه می باشد.

 تمرکز تحقیقاتی گروه: اعضای هیأت علمی گروه، فعالیت‌های پژوهشی خود را در حوزه‌های زبان و ادبیات فرانسه، نقد ادبی، ادبیات تطبیقی، آموزش زبان، زبان شناسی، تحلیل اثر ادبی، ترجمه، نقد ترجمه در قالب مقالات علمی در مجلات و نیز همایشهای گوناگون داخلی و خارجی معتبر ارائه و منتشر کرده‌اند.

 تعداد اعضای هیات علمی و گرایش های ایشان: 8 استادیار به شرح زیر، در گرایشهای ادبیات فرانسه، ادبیات تطبیقی، علوم زبان، آموزش زبان، علوم شناختی، زبان و تمدن و ادبیات فرانسه مشغول فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود هستند: آقای دکتر مسعود نذری دوست: دکتری علوم زبان (زبان شناسی)، دانشگاه استاندال، گرونوبل 3، فرانسه؛ آقای دکتر عادل خنیاب نژاد: دکتری ادبیات تطبیقی، دانشگاه سوربن جدید، پاریس 3، فرانسه؛ آقای دکتر محمدرضا فلاح نژاد: دکتری زبان، تمدن و ادبیات فرانسه، دانشگاه سوربن، فرانسه؛ خانم دکتر لیلا قلعه تکی: دکترای ادبیات فرانسه، دانشگاه سن ژوزف بیروت، لبنان؛ خانم دکتر متین وصال : دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز؛ آقای دکتر صابر محسنی: دکتری ترجمه شناسی، موسسه ملی زبان و تمدنهای شرقی (INALCO)، پاریس، فرانسه؛ آقای دکتر محمد خیری نیک: دکتری  ادبیات فرانسه، دانشگاه تهران، تهران؛ خانم دکتر حدیثه السادات موسوی: آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

 افتخارات و جوایز: نشریه علمی پژوهشی نمونه دانشگاه در سال 1394، اولین نشریه علمی پژوهشی به زبان لاتین در دانشگاه شهید چمران اهواز، کسب عنوان پژوهشگر برتر توسط یکی از همکاران گروه، کسب عنوان استاد نمونه آموزشی توسط دو تن از اعضای هیأت علمی گروه در مراسم هفته آموزش.

 نشریات گروه: گروه زبان و ادبیاف فرانسه دارای یک مجله علمی ـ پژوهشی با عنوان «مجله مطالعات زبان و ادبیات فرانسه» می باشد.

برتری و مزیت رقابتی گروه آموزشی: این گروه دارای تنوع تخصص اساتید از آموزش زبان گرفته تا ادبیات فرانسه و تطبیقی، نقد ادبی، ترجمه شناسی می باشد. دارای کتابخانه غنی تخصصی و دو آزمایشگاه مجهز زبان است. این گروه با 47 سال سابقه، از قدیمی ترین دپارتمانهای زبان و ادبیات فرانسه کشور است؛ بزرگترین و معتبرترین گروه زبان و ادبیات فرانسه در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور محسوب می شود و با داشتن کادری مجرب و با سابقه، توانایی بالا در جذب دانشجویان خارجی بخصوص از کشورهای همسایه در هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را دارد.