درباره گروه

تاریخچه کامل گروه:

جغرافیا، علم برنامه ریزی محیطی است و به دنبال ایجاد رابطه ای متعادل بین انسان و محیطی زندگی اوست. به دنبال تبیین فرایندها و فرم های ناشی از آن و تحلیل فضایی پدیده ها و ساختار ها در یک پهنه مکانی ست.  هرچند امروزه تمامی کشورها برای توسعه تلاش می کنند، لیکن جغرافیا به تجویز توسعه پایدار می پردازد؛ توسعه ای که علاوه بر استفاده انسان امروزی از منابع موجود، آن را برای نسل های پس از خود نیز به یادگار بگذارد.

نخستین بار در دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 1365 سی واحد از دروس رشته دبیری تاریخ، به آموزش جغرافیا اختصاص یافت تا فارغ تحصیلان این رشته بتوانند درسهای علوم اجتماعی مقاطع راهنمایی و متوسطه در آموزش و پرورش را تدریس نمایند. گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری در سال ۱۳۷۳ تشکیل و در بهمن ۱۳۷۴ اولین دانشجویان مقطع کارشناسی را پذیرفت . این گروه در سال ۱۳۸۴ در مقطع کارشناسی ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، درسال ۱۳۹۲ در مقطع کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و در سال ۱۳۹۳ در مقطع دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشجو پذیرفته است .تاکنون کتابها، مقالات، پژوهش ها و طرحهای زیادی از سوی استادان و دانشجویان گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری تدوین و نگاشته شده است تا گامی برای حل مشکلات و مسایل استان خوزستان و کشور برداشته شود.

رشته های تحصیلی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا) و جغرافیا و برنامه ریزی روستایی (کارشناسی ارشد)

 گرایش های تخصصی با ذکر مقطع آموزشی و تاریخ تخصیص گرایش به گروه:

 

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکترا

گرایش

جغرافیا (با گرایش برنامه ریزی شهری)

برنامه ریزی شهری

برنامه ریزی روستایی

برنامه ریزی شهری

تاریخ تخصیص

1374

1384

1392

1393

 

 آمار دانشجویان به تفکیک مقطع و گرایش:

 

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکترا

گرایش

جغرافیا (با گرایش برنامه ریزی شهری

برنامه ریزی شهری

برنامه ریزی روستایی

برنامه ریزی شهری

تعداد دانشجو

124

32

28

18

 

 تمرکز آموزشی گروه: گروه بیشتر بر مطالعات برنامه ریزی شهری(برنامه ریزی شهری ، گردشگری ، مدیریت شهری ، حاشیه نشینی ، بافت فرسوده شهری ، مخاطرات شهری ، تاب آوری شهری ، پدافند غیرعامل شهری) و برنامه ریزی روستایی(مدیریت روستایی، مسایل اجتماعی و اقتصادی روستاها، مطالعات زنان روستایی و ...) تمرکز دارد تا بتواند نیاز تحقیقاتی کلان شهر اهواز و مناطق روستایی استان خوزستان را تامین کند. ضمن آنکه با توجه به وجود سایر گرایشها در گروه، علاوه بر انکه از این تخصص ها در مطالعات شهری و روستایی بهره برده می شود، برخی مطالعات در زمینه های آب و هواشناسی (تغییرات آب و هوایی، آب و هواشناسی کاربردی)، سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (زمین آمار، تحلیل مکانی، پردازش تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی و...)  و جغرافیای سیاسی (روابط، ساختار و فضای سیاسی و ...) نیز صورت می گیرد.

 تمرکز تحقیقاتی گروه:

 تعداد اعضای هیات علمی و گرایش های ایشان: گروه دارای 12 عضو هیات علمی می باشد که از این تعداد

7 نفر گرایش جغرافیای شهری و برنامه ریزی شهری (دکتر محمدعلی فیروزی: استاد؛ دکتر مسعود صفایی پور: استاد؛ دکتر ناهید سجادیان: استاد؛ دکتر سعید ملکی: استاد؛ دکتر سعید امانپور: دانشیار؛ دکتر مصطفی محمدی: دانشیار؛ دکتر مجید گودرزی: استادیار)

2 نفر گرایش برنامه ریزی روستایی (دکتر مرتضی نعمتی: استادیار؛ دکتر زهرا سلطانی : استادیار)

1 نفر گرایش اقلیم شناسی، (دکتر  سهراب قائدی: استادیار)

1 نفر  گرایش سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (مهندس علی شجاعیان : مربی)

 و 1  نفر گرایش جغرافیای سیاسی (دکتر افشین کرمی: استادیار) دارند.