محمدرضا صالحی مازندرانی

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1404/02/18

محمدرضا صالحی مازندرانی

دانشکده ادبیات و علوم انسانی / گروه زبان و ادبیات فارسی

رساله های دکتری

  1. نقد و تحلیل مبانی نظری تعریض و بررسی ارزش بلاغی آن در حماسه های برجسته ی ملی، با تاکید بر شاهنامه ی فردوسی
    سیدمحسن زکی نژادیان 780
  2. بررسی و تحلیل بن‌مایه‌های آیینی در فرهنگ بختیاری و همسانی‌های آن با شاهنامه‌ی فردوسی
    امرالله اخوندنژاد 780
  3. مطالعه ی تطبیقی کنشهای اسطوره ای و عاشقانه ی برجسته ترین رمانهای معاصر ایران و آمریکای جنوبی
    نسرین گبانچی 780
  4. تحلیل گفتمان انتقادی متون صوفیه با نگاه به میراث صوفیانه ی ابوسعیدابوالخیر برپایه ی رهیافت فرکلاف و لاکلاو و موفه
    محمدعلی بیدلی 778
  5. بررسی و تحلیل زن ستایی و زن ستیزی در آثار برجسته نظم و نثر فارسی از آغاز تا قرن هشتم
    نعیم مراونه 777
  6. بررسی مقایسه ای-تحلیلی بلاغت مرزبان نامه وراوینی با نفثه المصدور نسوی
    محمد شهریاری 777
  7. مطالعه ی تحلیلی و مقایسه ای نظریات کلامی در شعر نظامی، خاقانی و مجیر بیلقانی
    محمدرضا عالم زاده 777
  8. بررسی تطبیقی - مقایسه ای دیدگاههای نظری و کاربردی استعاره در بلاغت فارسی و انگلیسی با تاکید بر نظریه پردازان برجسته.
    براتی-مرتضی 774

    استعاره موضوعی است که از چشم اندازهای مختلف بررسی شده است. تعریف استعاره در بلاغت اسلامی با نظریه‌های استعاره در غرب شباهت‌هایی دارد. بااین‌حال، صرف وجود شباهت‌هایی نمی‌تواند دلیل بر این امر باشد که همان نظریه سنتی می‌تواند امروزه نیز کارایی خودش را داشته باشد و دیگر نیازی به بازاندیشی در تعریف سنتی و ارائه تعاریف نو نباشد. در غرب تنوع زیادی از دیدگاه‌ها در باب استعاره به وجود آمده است که به‌طور عمده به دو مکتب تقسیم می‌شوند؛ یعنی مکتب استعاره سنتی و مکتب استعاره جدید که به ترتیب استعاره را در حوزه‌ی بلاغت و شناخت تفسیر می‌کنند. استعاره سنتی و یا مطالعه استعاره در خط بلاغت را می‌توان از ارسطو تا ریچاردز پیگیری کرد. تعریف استعاره در بلاغت ایرانی و به‌طورکلی در بلاغت اسلامی شباهت‌های زیادی با تعریف استعاره در نظریه سنتی آن در غرب دارد، هرچند در بعضی نکته‌ها با بعضی از دیدگاه‌های جدید نیز همخوانی‌هایی دارد. این رساله به بررسی تطبیقی - مقایسه‌ای دیدگاه‌های نظری و کاربردی استعاره در بلاغت فارسی و انگلیسی با تاکید بر نظریه‌پردازان برجسته می‌پردازد و در پنج فصل تنظیم شده است. روش اجرای این پژوهش به‌صورت مطالعه¬ی کتابخانه¬ای است و جامعه¬ی آماری آن مهم¬ترین کتاب‌ها و مقاله‌هایی است که در باب استعاره و نظریه‌های مربوط به آن نوشته شده است. فصل اوّل این رساله درباره¬ی کلیات تحقیق و مبانی نظری آن است. در فصل دوم پیشینه مطالعات مربوط به استعاره بررسی می‌شود. فصل سوم به بررسی استعاره از دیدگاه نظریه‌پردازان برجسته غربی (ریچاردز، ماکس بلک، دونالد دیویدسون، جرج لیکاف و مارک جانسون) می‌پردازد. در فصل چهارم مفهوم شناسی استعاره در بلاغت اسلامی بررسی می‌شود و در فصل پنجم نتیجه‌گیری و مقایسه کلی و بررسی موردی و نمونه‌ای آمده است.


  9. ;نقد و تحلیل سوگ سروده های داستانی تا پایان دوره صفویه ;
    علی بازوند 772
    سوگ¬سرود، برخورد هنری شاعران با چند و چون مرگ است؛ مرگی که نه تنها پایان زندگی نیست بلکه گویای بخش نهانی در سیر کمال انسانی است. در داستان¬های منظوم پارسی شاعران کوشیده¬اند که مرگ را مورد بازشناسی قرار دهند و نقش انسان را در برابر آن توضیح دهند و خویشکاری او را مشخص نمایند. در ادب حماسی از آن¬جا که مرگ قهرمانان داستان، بیش¬تر در میدان جنگ رخ می¬دهد، رنگ و نمای پهلوانی و خردمندانه به خود می¬گیرد و با آن-که قهرمان در برابر مرگ، چاره¬ای جز تسلیم شدن ندارد؛ امّا در زندگی خود با تلاش و مبارزه نشان داده¬است که مرگ را با آغوش باز پذیرفته¬است. از این ¬جهت ¬است که بلاغت تصویر در صحنه¬های سوگواری، در گرو سربلندی و آزادی قهرمان حماسه بوده و با چنین شیوه¬ای بوده-است که فردوسی در سوگ¬سرود خود بر جریان سوگ¬سرایی شاعران دیگر موثر واقع شده¬است. در ادب منظوم بزمی، مرگ چهره¬ای متفاوت از شکل و شمایل حماسی آن یافته¬است؛ به سخن دیگر، اگرچه مفهوم و دغدغه¬ی مرگ در تمام انواع ادبی فارسی به اساطیر دور و دیر مشترک اشاره دارد ولی در جلوه¬های هنری، راه و آیین¬های متفاوتی پیدا کرده¬است؛ هم¬چنان¬که زبان شعری فردوسی در سوگ¬سرود¬های حماسی مورد توجه شاعران حماسه¬پرداز قرارگرفته، در جریان شعر غنایی می¬توان گفت نظامی یکی از موثّرترین شاعران این عرصه بوده¬ و مشترکات تصویری و مضمونی در سوگ¬سرود¬های شاعران پس از او گویای همین توجّه سبکی به نظامی بوده¬است.

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی و تحلیل عناصر زبانی و تصویری شعر فرخی یزدی
    علی شکرزاده 782
  2. بازیابی و پندارشناسی شخصیت‌های بخش پهلوانی شاهنامه از طریق گفت‌وگوی آنان با خویشتن
    نهضت هرچگانی 781
  3. بررسیِ تطبیقی خاستگاه شعر از دیدگاه افلاطون و شاعران ایرانی (عطار، مولانا و حافظ)
    زهره ستایش جو 780
  4. تحلیل بلاغی گفت‌وگوهای شخصیت‌های داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی بر اساس الگوهای علم معانی
    فضیلت مطهری 780
  5. بررسی و تحلیل بن مایه های تصویری و بازنمود آنها در اندیشه های ناتورالیستی سه اثر ازصادق چوبک (انتری که لوطیش مرده بود، خیمه شبب ازی و سنگ صبور)
    لیلا فلاحیه 779
  6. بررسی و تحلیل تشبیه تمثیلی در مثنوی معنوی
    فاطمه بشارت نیا 779
  7. بررسی و تحلیل تضاد مفهومی در دیوان حافظ
    پیمان شوشتری زاده 778
  8. کارکرد عنصر گفت وگو و بازنمود آن در اثر حماسی بهمن نامه ی ایرانشاه
    لیلا ال عامر 778
  9. مطالعه تطبیقی اندیشه ها، مضامین و ویژگی های شعر فروغ فرخزاد با شعر بلاگا دیمیتروا شاعر بلغاری
    مهین دوات گر 776
  10. بررسی وتحلیل دانش ودانش اندوزی درروایات شاهنامه ودیدگاه سراینده ی آن
    لیلا فردبات 775

     شاهنامه کتاب خردورزی و دانش¬ورزی است و با ستایش خرد و دانش شروع می¬شود. دانش پس از خرد از مهم¬ترین موضوعات در این اثر حماسی به شمار می¬آید. جایگاه والای دانش و آموختن آن در این اثر حماسی هم ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد و هم برگرفته از اندیشه¬های حکیمانۀ سرایندۀ آن است. این پژوهش در پنج فصل، یک مقدمه و یک نتیجه¬گیری با رویکردی جدید و با بهره¬گیری از روش آماری به بررسی این موضوع می¬پردازد. منابع حکیم توس در سرودن شاهنامه، متون قدیم ایران باستان است و راویان اصلی آن موبدان زرتشتی هستند؛ بنابراین در این نگارش سعی شده است که پیشینۀ انعکاس دانش در شاهنامه را در منابع و متون مقدس زرتشتی جست¬وجو کنیم و از سوی دیگر با مطالعۀ این اثر سترگ در ادامه به بررسی و تطبیق اندیشه¬های اسلامی حکیم توس دربارۀ دانش¬ورزی و تاثیرپذیری¬های او از فرهنگ ایران باستان دربارۀ دانش بپردازیم. حاصل سخن این پژوهش بیانگر آن است که بسیاری از سخنان حکیم توس دربارۀ دانش¬ورزی در شاهنامه هم با متون زرتشتی، هم با متون اسلامی و هم با پندهای ایرانیان باستان مطابقت دارد.


  11. پی جویی و تحلیل اندیشه ی سراینده و شخصیت های شاهنامه از دیدگاه ملی گرایی
    مژگان شیر محمدی 774

    ناسیونالیسم یکی از پیچیده¬ترین و مبهم¬ترین مفاهیم در ادبیات سیاسی است که گاه با تلاش برای حفظ و بازیافت هویّت ملّی و فرهنگی در یک جامعه یکسان در نظر گرفته می¬شود. در جریان انقلاب مشروطه و دوره¬ی پهلوی اوّل به هدف رواج ایرانی¬گری و تحریک احساسات ملّی ، توجه ویژه¬ای از سوی سیاست¬مداران به شاهنامه و سراینده¬ی آن معطوف شد و به تبع آن پژوهش¬های فراوانی با محوریّت شاهنامه انجام گرفت. دیدگاه¬های متفاوت و گاه متناقض درباره¬ی اعتقاد، منش، مشرب و انگیزه¬ی فردوسی از سرایش شاهنامه، لزوم و اهمیّت پژوهشی مستقل در این زمینه را نشان می¬دهد. پژوهش پیشِ رو با عنوان « پی¬جویی و تحلیل اندیشه¬ی سراینده و شخصیّت¬های شاهنامه از دیدگاه ملّی¬گرایی» در سه بخش به بررسی زمینه-های اجتماعی گرایش به ناسیونالیسم و تحلیل اندیشه¬ی فردوسی و برخی شخصیت¬های شاهنامه در پاسخ به بعضی شبهات و اظهارات نسنجیده و توام با تعصب نژادی تدوین شده است. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد فردوسی به عنوان یک فرد نژاده وبه دلیل شرایط اجتماعی عصر خویش به نظم شاهنامه همّت گماشت و ملّی¬گرایی او از حس میهن¬دوستی و علاقه به مفاخر ملّی و سنت¬های تاریخی قوم خویش که وجه مشترک طبقه¬ی دهقانان در آن زمان بوده، فراتر نرفته است. حکیم توس ترویج کننده¬ی اندیشه¬های ناسیونالیستی افراطی نبوده، بلکه با سرایش شاهنامه در بازیابی هویّت ملّی ایرانیان و احیاء تاریخ و نسب این قوم که در خطر فراموشی بود، نقش مهم و موثری ایفا کرده است.


  12. بررسی تحلیلی اغراق در غزلیات سعدی و حافظ
    نبی الله کمالی نژاد 774

    اغراق به عنوان عنصری ادبی و هنری در شعر غنایی به¬ویژه در غزل، یکی از ابزارهای کارآمد در جهت برجسته-سازی کلام و بیان هنری عواطف و احساسات شاعر است؛ زیرا شاعر با بهره‌گیری از این ابزار می‌تواند آن دسته از احساساتی را که زبانِ عادی و خبری، استعداد بیان آن‌ها را ندارد به شکلی جذاب و موثر در شعر خود به نمایش بگذارد و گستره¬ی وسیع عواطف خود را بیان کند. این پایان¬نامه در پنج فصل با استفاده از جداول و نمودارها به بررسی و تحلیل عنصر اغراق در غزل¬های سعدی و حافظ به عنوان دو تن از برجسته¬ترین شاعران غزل¬سرای ادب فارسی پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که اغراق یکی از عناصر مهم و پرکاربرد در غزلیات این دو شاعر است و آنان با بهره¬گیری از تصاویری چون تشبیه و استعاره و آرایه¬های بدیعی که مستقیم و غیر مستقیم با اغراق پیوندی ناگسستنی دارند، مضامین مورد نظر خود را با اغراق هنری بیان کرده¬اند. این دو شاعر گاه بدون آن¬که از تصویر یا آرایه¬ای بدیعی برای نمایش اغراق در غزل بهره گیرند، شعر خود را به شکلی هنرمندانه با این پدیده¬ی هنری، همراه ساخته و جذابیتی خاص به غزل خود بخشیده¬اند؛البته از میان این دو شاعر، سعدی از صور گوناگون اغراق بیشتر بهره برده است.


  13. بررسی و تحلیل کنش‌های شخصیت‌های دو داستان رستم سهراب و رستم و اسفندیار بر اساس نظریهٔ مکانیسم‌های دفاعی فروید
    کوثر خاطریان 773

    روایت‌های حماسی شاهنامه، به‌ویژه در بخش پهلوانی به لحاظ درون‌مایه و تحلیل شخصیّت‌ها دارای ابعاد گوناگون روان‌کاوی است. در بین این روایات دو داستان «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار» بیش از داستان‌های دیگر نقد و تحلیل روان‌کاوانه را برمی‌تابد. بدیهی است یکی از رویکردهای روان‌کاوانه‌ای که به این دو داستان می‌توان داشت، نقد و تحلیل شخصیّت‌های آن‌ها بر اساس مکانیسم‌های دفاعی است که فروید آن را نظریه‌پردازی کرده است. پژوهش حاضر که در پنج فصل تنظیم یافته، بر آن است تا شخصیّت‌های این دو داستان را بر اساس مکانیسم‌های دفاعی فروید موردبررسی و نقد روان‌کاوانه قرار دهد تا هم خواننده به رموز پنهان این داستان‌ها عنایت ورزد و هم هنر روایت¬گری استاد طوس بر پژوهش¬گران آشکار گردد. حاصل این پژوهش نشان می‌دهد که روایت¬گر در پرداخت شخصیّت‌های اصلی این داستان‌ها به لایه‌های پنهان و انگیزه‌های باطنی (خودآگاه و ناخودآگاه) شخصیّت‌ها تامّل داشته است.


  14. بررسی جنبه های حماسی وزیبا شناختی فرامرزنامه
    معززی خو-شهناز 773

    فرامرزنامه، منظومه ای است حماسی، در بحر متقارب که سراینده ای نامعلوم آن را به نظم کشید . این اثر، دارای ویژگی‌های حماسی است و به لحاظ جنبه های هنری و ادبی از اهمیت خاصی برخوردار است. این پایان نامه با عنوان «بررسی جنبه های حماسی و زیباشناختی فرامرزنامه» ضمن آن که به بررسی همه جانبه ی ارزش حماسی فرامرزنامه می پردازد، با بهره گیری از معیارهایی که در علم بیان و بدیع وجود دارد، ویژگی های تصویری و زیبایی های بدیعی و نیز ارزش های موسیقیایی این اثر را مورد ارزیابی قرار می دهد. این پژوهش، در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم یافته است: نگارنده در فصل اول به کلیات تحقیق پرداخته است و در فصل دوم به عنوان مدخلی با تعریف حماسه و ارتباط آن با اسطوره و تاریخ به پیشینه ی حماسه سرایی در ایران نظری گذرا دارد و با معرفی آثار برگزیده ی حماسی در ادبیات پیش از اسلام و پس از آن زمینه ساز بحث های بعدی می شود. فصل سوم این پژوهش به هویت نامعلوم و کتاب فرامرزنامه و شخصیت فرامرز در ادبیات فارسی پرداخت . پژوهش گر ویژگی های حماسی فرامرزنامه را در فصل چهارم مورد بررسی قرار داده است و فصل پنجم این پایان‌نامه به بررسی و تحلیل جنبه های هنری و زیبایی-شناسی فرامرزنامه در سه محور موسیقی، تصویر و آرایه‌های شعری اختصاص یافته است.


  15. بررسی و تحلیل جلوه های تصویری و زیباشناختی در غزلیات فروغی بسطامی
    جلیل کردونی 772

    فروغی بسطامی از شاعران مشهور و توانای عصر قاجار و قرن سیزده هجری ¬است. وی مدتی از عمر خود را به مدح شاهان قاجاری، به¬ویژه ناصرالدین¬شاه پرداخت. در فن غزل¬سرایی از استادان مطرح این دوره¬ است و در این شیوه دنباله¬رو نام¬آوران غزل فارسی«سعدی و حافظ» است. عشق، عرفان و مدح مضامین اصلی غزل¬های فروغی هستند. اشعارش ساده، روان، طبیعی و به¬دور از ابهام و پیچیدگی و سرشار از تصاویر شعری و زیبایی¬های بدیعی است همه¬ی این عوامل دست به دست هم داده تا زبان غزلیات فروغی ساده و روان و به¬ دور از پیچیدگی و ابهام و نزدیک به زبان غزل¬سرایان بزرگ ایران باشد.و این پایان نامه با عنوان«بررسی و تحلیل جلوه¬های تصویری و زیباشناختی در غزلیات فروغی بسطامی» با نگاهی تحلیلی زیبایی¬های شعری و تصویری غزلیات این شاعر توانا و صاحب¬ذوق را مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش در پنج فصل تنظیم شده¬ است: فصل اوّل آن شامل«کلیات» است. فصل دوم با عنوان«سبک بازگشت ادبی و زندگی، افکار و آثار فروغی بسطامی» تنظیم شده ¬است. در فصل سوم به بررسی«جلوه¬های تصویری و هنری غزلیات فروغی» اختصاص دارد. در فصل چهارم به بررسی«زیبایی¬های شعری در غزلیات فروغی» اشاره می¬شود. در فصل آخر به بررسی«موسیقی بیرونی و کناری» پرداخته می¬شود. نگارنده در این پژوهش تحلیل¬های خود را با جداول آماری متعدد همراه ساخته است.


  16. بررسی وتحلیل کنایه وکارکردهای آن درغزلیات مولانا
    سیدمحسن زکی نژادیان 772

    کنایه به عنوان بیانی غیرمستقیم و تامل برانگیز ازموضوعات گوناگون، ضمن آن¬که بُعد هنری وخیال-پردازی سخن ادبی را ارتقا می¬دهد، به شاعر و نویسنده این مجال را می¬بخشد که معانی و مضامین دشوار را با بیانی آشنا و قابل فهم و در عین بررسی قرار می¬گیرد. نگارنده در پنج فصل این پژوهش با استخراج و دسته¬بندی کنایات غزلیات مولانا حال فشرده به ذهن مخاطب منتقل و آن را نهادینه نماید.در بین بزرگان ادب فارسی مولانا در آثار گران¬قدرش از این ظرفیت هنری و تصویری بهره بسیاری برده است. این پایان¬نامه با عنوان«بررسی و تحلیل کنایه و کارکردهای آن در غزلیات مولانا» به بررسی انواع کنایه از دو جنبه کمی و کیفی در غزلیات پرشور این شاعر عارف پرداخته است.هم¬چنین کنایه از لحاظ قریب وبعید بودن مورد ارزیابی قرار گرفته است،مولانا با بسامد بالایی از کنایات قریب استفاده می¬کندکه این امر گرایش وی را به ساده¬گویی نشان می¬دهد.کنایه را از لحاظ صفت،موصوف،فعل نیز مورد کوشیده است تا با اتکا به جداول آماری، تصویری روشن از کنایات این اثر ارائه دهد و برای تکمیل این پژوهش ، علاوه بر شواهد و تحلیل های لازم در فصل چهارم، در فصل پنجم اثر خود فرهنگ¬نامه¬ی کاملی از کنایات غزلیات مولانا بیفزاید تا امکان سنجش و بهره¬مندی بیشتر را نسبت به موضوع برای خواننده فراهم سازد .


  17. بررسی ساختار ادبی و زیبایی شناختی سامنامه
    مریم سلمان زاده 771


    سام¬نامه یکی از آثار داستانی منتسب به خواجوی کرمانی، در کنار آثار دیگر او چون: همای و همایون و گل و نوروز، توان داستان¬¬پردازی و ادبی این شاعر قرن هشتم را آشکار می¬سازد. این اثر با موضوع عشق سام، فرزند نریمان به پری¬دخت، دختر فغفور چین به لحن حماسی و به تقلید از شاهنامه فردوسی سروده شده است. این¬که سراینده¬ی این منظومه تا چه میزان توانسته است مختصّات آثار حماسی را در اثر خود حفظ نماید و تا چه میزان به آثار غنایی تمایل یافته است؛ عمده¬ترین سوالاتی است که پژوهشگر ضمن پاسخ به آن¬ها، ارزش ادبی این اثر را با معیارهای بلاغی و زیبایی¬شناختی مورد بررسی و تحلیل قرار داده و با بهره¬گیری از جداول آماری به سنجش¬هایی در این زمینه دست یافته است. این پژوهش در سه فصل با عناوین کلیات تحقیق و مقدمات، بررسی ویژگی¬های سبکی سام¬نامه و تصویرآفرینی و زیبایی¬شناختی در سام‌نامه، تنظیم شده است.
     


  18. بررسی و تحلیل جلوه های هنری و زیبایی شناختی رباعیات مولانا
    سعاد سواری 771

    چکیده:
    هرچند رباعیات مولانا نسبت به آثار بزرگ و ارزشمند دیگرش، یعنی مثنوی و غزلیات کم¬تر مورد توجّه و عنایت پژوهشگران واقع شده است، امّا این بخش از آثار او مانند غزلیاتش، علاوه بر داشتن شور و احساسات عاشقانه و شاعرانه به لحاظ مضمون، زیبایی و قابلیت¬های شاعری نیز از جنبه¬های هنری ویژه¬ای برخوردار است و بررسی و تحلیل هنری آن¬ها می¬تواند گوشه¬ای از خلّاقیت و ابتکار هنری مولانا را به نمایش ¬بگذارد. این پایان¬نامه با عنوان «بررسی و تحلیل جنبه¬های هنری و زیبایی¬شناختی رباعیات مولانا» با نگرشی تحلیلی و به شیوه¬ی آماری به جنبه¬های گوناگون هنری این نوع از آثار مولانا نظری دقیق دوخته است. پژوهش حاضر در دو بخش تنظیم یافته است: بخش اوّل آن با عنوان «کلّیات» شامل کلّیات تحقیق و مباحثی درباره¬ی مولانا و رباعی می¬باشد. بخش دوم آن با عنوان «بررسی و تحلیل جنبه¬های هنری و زیبایی¬شناختی رباعیات مولانا» در سه فصل، با عنوان¬های «موسیقی در رباعیات مولانا»، «بازتاب عوامل معنوی زیبایی¬آفرین در رباعیات مولانا» و «تصویرآفرینی مولانا در رباعیات» آمده است که نگارنده با بهره¬گیری از محورهای لازم و استفاده از جدول¬های آماری، جلوه¬های هنری و زیبایی¬شناختی رباعیات مولانا را در حدّ توان آشکار ساخته است.

     

     


  19. ترسیم جنبه های گوناگون زندگی در قابوسنامه
    محمدعلی حیدری زاده دزفولی 771

    بازتاب اندیشه‌های عنصرالمعالی در کتاب قابوس‌نامه، پیرامون ارائه‌ی شیوه‌‌های زندگی و میزان سودمندی آن در جامعه‌ی ‌امروزی، مهم‌ترین انگیزه، برای این پژوهش بوده است؛ بدین منظور، در پژوهش حاضر، مجموع ملاحظات، در دو بخش جداگانه ارائه شده‌اند: در بخش اوّل، در سه فصل مجزّا، پیشینه‌ی دودمانی عنصرالمعالی، ویژگی‌های فردی او و در نهایت امتیازات کتاب قابوس‌نامه، بررسی و بیان گردیده و در بخش دوم، گستره‌ای از جنبه‌های زندگی در قابوس‌نامه، طی هشت فصل، تحت عناوینی چون: آموزش، دین، اخلاق، خانواده، اقتصاد، بهداشت جسم و روان، جامعه و حقوق فردی و اجتماعی، مورد مطالعه و واکاوی قرار گرفته است. نتیجه این که خواننده ضمن آشنایی با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های عنصرالمعالی درباره‌ی جنبه‌های گوناگون زندگی، به درک درستی از میزان سودمندی کتاب قابوس‌نامه در پیوند با جامعه‌ی امروزین، خواهد رسید.


  20. نقد و تحلیل عنصر مکان و جلوه های آن در شاهنامه فردوسی
    عبدالله ادیم 771
  21. بررسی و تحلیل عوامل تاثیر گذار بر سرنوشت قهرمانان شاهنامه
    هاشم شیخ منگشتی 770
  22. نقد وبررسی آثار غلامحسین ساعدی از دیدگاه روانشناسی
    نسرین گبانچی 769
  23. شعر به روایت شاعران برجسته نوپرداز
    حکیمه اوالی 769
  24. نقد و تحلیل داستان فرود شاهنامه¬ی فردوسی (همراه با بررسی قابلیت¬های نمایشی آن)
    سیده سمانه صالحی 769
  25. بررسی جنبه‌های تمثیلی و نمادین در بخش‌های اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی
    امراله آخوندزاده 768
  26. بررسی نامه های شاهنامه با تاکید بر جنبه های روان شناسی ابلاغی و زیبایی شناسی
    عاطفه نیک مهر 767
  27. نقد و تحلیل تصاویر شعری بخش تاریخی شاهنامه و مقایسه آماری این بخش با بخشهای اساطیری و پهلوانی
    داود شادکام 767
  28. نقد و تحلیل عنصر زمان و جلوه‌های آن در شاهنامه
    نصراله غبیشاوی 765
  29. تاثیر کتب نثر فارسی و عربی بر گلستان سعدی
    مائده برگ ریزان 765
  30. تحقیقی در ممدوحان خاقانی
    رمضان بشاره صیفی 764
  31. فرهنگ‌نامه دیوانی و اداری دوره صفوی
    پرستو افراشته 764
  32. توصیف باغ‌های ایرانی وانعکاس آنها در ادب فارسی از آغاز تا پایان صفویه
    محمد داغری 763
  33. بررسی و تحلیل جنبه‌های زیبایی‌شناختی اغراق در شاهنامه
    حسن دهقان 763