Faculty Members

Back

حکمروایی و مدیریت یکپارچه شهری

در این درس مباحث مهمی چون؛ حکمرانی خوب شهری، مدیریت، مدیریت شهری و مدیریت یکپارچه شهری در ایران را در مطالعات و مباحث برنامه ریزی شهری مورد مطالعه و بحث قرار می گیرد که هرکدام خود از موضوعات اساسی در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری محسوب می شوند

نام درس: حکمروایی و مدیریت یکپارچه شهری

تعداد واحد: 2 نظری

دورة تحصیلی: دکتری نیمسال تحصیلی: دوم

نام و نام خانوادگی استاد: سعید امانپور

مرتبة علمی: دانشیار

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

گروه: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

آدرس ایمیل؛ amanpour@scu.ac.ir

جایگاه درس در برنامة درسی دوره : این درس چهار مبحث مهم؛ حکمرانی خوب شهری، مدیریت، مدیریت شهری و مدیریت یکپارچه شهری در ایران را در مطالعات و مباحث برنامه ریزی شهری را دنبال می کند که هرکدام خود از موضوعات اساسی در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری محسوب می شوند لذا مطالب این درس در برنامه درسی دوره از جایگاه بالایی برخوردار است

هدف کلی: هدف اصلی از ارائه این درس آشنایی دانشجویان با اصول حکمروایی شهری و ابعاد آن و مشکلات و چالش های مدیریت یکپارچه شهری و امکان پیاده کردن آنها در برنامه ریزی شهری است تا علاوه بر آشنایی با موضوع حکمروایی خوب شهری و اصول جهانی آن، با مسائل مدیریت شهری و مدیریت یکپارچه شهری هم آشنا شوند

اهداف یادگیری: انتظار می رود دانشجویان پس از مطالعه و گذراندن این درس، بتوانند مطالب مربوط به حکمروایی خوب شهری و مدیریت یکپارچه شهری را یاد بگیرند و در زمینه‌های فوق توانایی‌های علمی و فنی لازم را کسب کنند

رفتار ورودی: رفتار ورودی جایی است که آموزش را باید از آنجا شروع کرد. پس اگر وضع موجود یادگیرنده یعنی آنجایی را که وی فعلا قرار دارد رفتار ورودی بنامیم، وضع آینده او یعنی جایی که قرار است وی را برسانیم، رفتار نهایی نامیده می شود که در این درس در جلسه اول با ارزیابی گذشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنان به موضوع، به آن پرداخته می شود

مواد و امکانات آموزشی: چون این درس به صورت نظری ارائه و تدریس می شود و مواد و امکانات اصلی آن شامل وسایل ساده لوازم التحریر می باشد ولی برای یادگیری بهتر از پرژکتور و اسلایدهای متنوع استفاده می شود

روش تدریس: به خاطر این که این درس به صورت نظری ارائه و تدریس می شود لذا در تدریس آن از روش های نظری مرسوم و معمول استفاده می شود

وظایف دانشجو : علاوه بر مطالعه مطالبی که در کلاس ارائه می شود دانشجو نیز باید در طرح مباحث و موضوعات مختلف مرتبط مشارکت فعال داشته باشد و در صورت علاقه مندی یافته ها را در قالب یک سمینار ارائه نماید . انجام پژوهش مرتبط می تواند از جمله فعالیت های دیگری باشد که در صورت علاقه مندی دانشجوی تحصیلات تکمیلی نسبت به انجام آن مبادرت نماید

شیوه آزمون و ارزیابی: در پایان ترم از مجموع مباحثی که سر کلاس ارائه شده است، امتحان کتبی گرفته می شود و ارزیابی نهایی از مجموع نمره کتبی کسب شده به علاوه انجام فعالیت های کلاسی، فعالیت پژوهشی و با لحاظ حضور منظم در کلاس صورت می گیرد

منابع درس:

1ـ برک پور، ناصر، اسدی، ایرج( 1388)، مدیریت و حکمروایی شهری، دانشگاه هنر، تهران

2ـ آیدا، زرگران، حکمروایی خوب شهری، انتشارات تیسا، تهران

3ـ لطیفی، غلامرضا( 1391)، مدیریت شهری، انتشارات علم، تهران

4ـ مجموعه کتاب های سبز شهرداری، جلد ؛ مدیریت شهری

5ـ مزینی، منوچهر، مدیریت شهری و روستایی در ایران؛ مشکلات و امکانات آن

هفتة اول

کسب شناخت لازم از رفتار ورودی دانشجویان، معرفی برخی از منابع درسی، بحث و گفتگو در مورد تکالیف مربوط به این درس و نحوه ی ارزشیابی پایانی

هفتة دوم

بیان اهداف آموزشی و رفتاری درس ، ارائه تعاریف و مفاهیم و نظریه های حکمروایی و حکمروایی خوب شهری تعاریف، مفاهیم و نظریه ها، بخش مهم و قسمت اعظم ورود به هر مطلب درسی محسوب می گردد . بنابراین در جلسه دوم تلاش می شود دانشجویان را با این مباحث آشنا نمود

هفتة سوم

ابعاد حکمروایی خوب شهری در این جلسه ابعاد حکمروایی خوب شهری و مولفه های آن از نظر اندیشمندان و صاحب نظران گوناگون و نیز کارشناسان سازمان ملل توضیح داده می شود

هفتة چهارم

رابطه بین حکمروایی و مدیریت شهری در این جلسه راجع به این موضوع بحث و تبادل نظر می شود که بین حکمروایی و مدیریت شهری چه رابطه ای وجود دارد

هفتة پنجم

مدیریت و موضوعات مربوط به آن در این جلسه به موضوع مدیریت، اصول مدیریت، دانش مدیریت و مهارت های مربوط به آن پرداخته می شود

هفتة ششم

مهارت های ارتباطی مدیران و طبقه بندی مدیران سیستم های مدیریت، در جلسه ششم مورد بحث قرار می گیرد

هفتة هفتم

در این جلسه به چالش های مدیریت شهری، موضوعات جدید در مدیریت شهری، وظایف و اهداف مدیریت شهری پرداخته می شود

هفتة هشتم

نگاهی به وضعیت مدیریت شهری در کشورهای پیشرفته جهان در این جلسه به ذکر نمونه هایی از وضعیت مدیریت شهری در چند نمونه از کشورهای پیشرفته جهان پرداخته می شود

هفتة نهم

سابقه مدیریت یکپارچه شهری در ایران در این جلسه به ارائه تعاریف و مفاهیم مختلف از مدیریت یکپارچه شهری در ادبیات نظری و سابقه مدیریت یکپارچه شهری در ایران پرداخته می شود

هفتة دهم

چرایی و ضرورت طرح مدیریت یکپارچه شهری

هفتة یازدهم

محورها و موضوعات مهم در مبحث مدیریت یکپارچه شهری جهت ورود به موضوع مدیریت یکپارچه شهری، محورها و موضوعات مختلف مرتبط با آن مورد بحث قرار می گیرند

هفتة دوازدهم

ابزارهای سامانه مدیریت یکپارچه شهری مدیریت شهری جهت رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری از چه ابزارهایی برخوردار است

هفتة سیزدهم

مشکلات و مسائل ناشی از عدم یکپارچگی مدیریت شهری در این جلسه به نتایج و آثار ناشی از عدم یکپارچگی مدیریت شهری پرداخته می شود

هفتة چهاردهم

جایگاه مدیریت یکپارچه شهری در قوانین، مقررات و نظام شهرسازی کشور

هفتة پانزدهم

موانع و مشکلات تحقق مدیریت یکپارچه شهری در ایران

هفتة شانزدهم

راهکارهای پیشنهادی جهت رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری در ایران در جلسه آخر درس، به جمع بندی و ارائه راهکارهای موثر در جهت نیل به مدیریت یکپارچه شهری در ایران برای دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پرداخته می شود