اعضای هیات علمی

بازگشت

LITERARY CRITICISM

بررسی مبانی و تاریخچه نقد ادبی در غرب از افلاطون تا دوره معاصر و آموزش به کار بستن آنها. مروری اجمالی بر شیوه های نقد ادبی با ارائه نمونه هایی از کاربرد این شیوه ها در آثار ادبی و نیز تاکید بر جدیدترین گرایش ها در نقد ادبی غرب با ارجاع به متون ادبی و مقاله های نظریه پردازان ادبی و نهایتا آموزش نقد و نظریه ادبی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل: moosavinia2009@gmail.com

مرتبة علمی: دانشیار

نام و نام خانوادگی استاد: سید رحیم موسوی نیا

نیمسال تحصیلی: دوم

 

گروه: زبان و ادبیات انگلیسی

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

تعداد واحد: 2

نام درس:  نقد ادبی

 دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس اختصاصی (اجباری)

 

 

هدف کلی: 

 

بررسی مبانی و تاریخچه نقد ادبی در غرب از افلاطون تا دوره معاصر و آموزش به کار بستن آنها.

 

 

 

 

اهداف یادگیری:

 

مروری اجمالی بر شیوه های نقد ادبی با ارائه نمونه هایی از کاربرد این شیوه ها در آثار ادبی و نیز تاکید بر جدیدترین گرایش ها در نقد ادبی غرب با ارجاع به متون ادبی و مقاله های نظریه پردازان ادبی و نهایتا آموزش نقد و نظریه ادبی.

 

 

 

 

 

رفتار ورودی:

طبق مقررات آموزشی دانشگاه

مواد و امکانات آموزشی:

 

فضای مجازی (محیط  adobe connect و  Coursework)

 

 

 

 

 

روش تدریس:

 

Typical critics will be treated for class discussion. The student, however, will get involved in reading a number of other texts to acquire a more comprehensive view of literary criticism and literary theory. Emphasis will be laid on the poetics and the possible limitations of each theory.

 

 

 

 

 

 

 

 

وظایف دانشجو:

حضور کلاسی

مشارکت در بحث­ها

ارائه کلاسی

نگارش مقاله بر اساس مشاوره مدرس

 

The following elements are taken into consideration when I grade your papers:

1) You must convince me that you have read and understood the book or story.

2) You must have something interesting to say about it.

3) Originality counts – easy, common topics tend to earn lower grades than difficult ones done well.

4) Significant writing (spelling, punctuation, usage) errors will be marked on each paper before it is returned to you.

5) I look for unified essays on a well-defined topic with a clear title and coherent structure.

6) I expect you to support your arguments with references to the text, often including quotations appropriately introduced and analyzed.

Presentation:

We will also practice oral argumentation and presentation; to that end, you will prepare at least one ppt presentation.  You should use critical thinking, reading, and writing to evaluate, analyze, and interpret the themes. Presentations should be 20 minutes long and should be accompanied by a 1 page handout summarizing the presentation. Use web sources, libraries, magazines, or other credible sources, to supplement your presentation. You may use slides to supplement your presentations. You must be creative because dull, lifeless, unengaging presentations will receive low grades.

 

Avoid plagiarism which is:

1) Submitting someone else's work as your own.

2) Copying something from another source without putting it in quotation marks or citing a source.

3) Using an idea from a source without citing the source, even when you do not use the exact words of the source.

 

 

 

 

 

 

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

ارائه­ی  کلاسی  با استفاده از ابزار آموزشی

مشارکت در بحث­های کلاسی

شرکت در آزمون  های طول ترم (و پایان نیمسال)

نگارش مقاله پژوهشی ادبی

 

 

 

منابع درس:

 

Hazard Adams, Critical Theory since Plato. Ed. 1994.

Charles E. Bressler, Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice. Third edition, 2002 (1994).

Peter Barry, Beginning Theory, 1995.

Rene Wellek and Austin Warren, Theory of Literature, 1942.

D. W. Fokkema and Elrud Kunne-Ibsch, Theories of Literature in the Twentieth century, 1977.

Steven Lynn, Texts and Contexts, 1994.

J. A. Cuddon, Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, 1976.

Jeremy Hawthorn, A Glossary of Contemporary Literary Theory, 2000.

Teryy Eagleton, Literary Theory: An Introduction,1983.

Jonathan Culler, Structuralist Poetics, 1975.

Hans Robert Jauss, Toward an Aesthetic of Reception, 1982.

Roland Barthes, Writing Degree Zero and Elements of Semiology, 1953.

 

 

 

 

همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة یکم

(23/6/98 تا 29/6/98)

 

 

 

A general introduction

Literary Criticism and Literary Theory

Critical Theory since Plato (Ed. Hazard Adams)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة دوم

(30/6/98 تا 5/7/98)

 

 

 

Mikhail Bakhtin's "Discourse in the Novel"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة سوم

(6/7/98 تا 12/7/98)

 

 

 

Ferdinand de Saussure's "Object of the Study"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة چهارم

(13/7/98 تا 19/7/98)

 

 

 

 

Jacques Derrida's "Structure, Sign, and Play in the Discourse of the Human Sciences"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة پنجم

(20/76/98 تا 26/7/98)

 

 

 

Review of Abstracts for Essays

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة ششم

(27/7/98 تا 3/8/98)

 

 

 

 

Roland Barthes's "Death of the Author"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة هفتم

(4/8/98 تا 10/6/98)

 

 

 

 

 

Michael Foucault's "What is an Author?"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة هشتم

(11/8/98 تا 17/8/98)

 

 

 

 

Michael Foucault's "Truth and Power" or “What is an Author?”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة نهم

(18/8/98 تا 24/8/98)

 

 

 

Elaine Showalter's "Towards a Feminist Poetics"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة دهم

(25/8/98 تا 1/9/98)

 

 

 

Edward W. Said's "Introduction to Orientalism"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة یازدهم

(2/9/98 تا 8/9/98)

 

 

 

 

Jean-Francois Lyotard's "Introduction to the Postmodern Condition: A Report on Knowledge"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة دوازدهم

(9/9/98 تا 15/9/98)

 

 

 

M.H. Abrams's "Orientation of Critical Theory"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة سیزدهم

(16/9/98 تا 22/9/98)

 

 

 

آزمون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة چهاردهم

(23/9/98 تا 29/9/98)

 

 

 

 

بررسی مقاله­های دانشجویان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة پانزدهم

(30/9/98 تا 6/10/98)

 

 

 

 

بررسی مقاله­های دانشجویان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة شانزدهم

(7/10/98 تا 13/10/98)

 

 

 

بررسی مقاله­های دانشجویان