انجمن ترویج زبان وادبیات فارسی

    بزرگداشت حافظ

    در آیین بزرگداشت حافظ عنوان شد:

    «شعر حافظ تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام است»

    دکتر مهدی محبتی در آیین بزرگداشت روز حافظ در دانشگاه شهید چمران اهواز شعر حافظ را تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام عنوان کرد.

    آیین بزرگداشت حافظ در روز 22 مهر سال جاری با عنوان «بر آستان جانان» به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبۀ خوزستان با سخنرانی دکتر مهدی محبّتی، پژوهشگر  و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با حضور مسئولان و جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خوزستان، در تالار قیصر امین پور دانشکده ادبیات برگزار شد.

    در این مراسم، دکتر محبّتی، حاضران را به اندیشیدن دربارۀ چگونگی ورود فرهنگ اسلامی به ایران فراخواند و بر اهمیّت تحقیق در این موضوع و یافتن پاسخ پرسش‌های موجود تأکید کرد.

    وی تفخیم محض و بدون پرسش آثار ادبی را غیرسودمند دانست و عنوان کرد باید بپرسیم که ادبیات کهن ما برای جامعۀ امروز چه سخن و سودی دارد؟

    دکتر محبتی پس از خواندن چند بیت از حافظ بیان کرد که دیوان حافظ تنها اثر ادبی ماست که هر دو جنبۀ فردگرایانه و جمع‌گرایانه را در خود دارد.

     این پژوهشگر ادبیات فارسی، انسان شعر سعدی را شاد و اجتماعی و شخصیت انسانی شعر مولوی را جدا افتاده از جمع دانست و بیان کرد که جدا افتادگی با تنهایی متفاوت است و حافظ در شعر خود بیانگر احوال انسان تنهاست. بدین‌ترتیب، در زمانۀ حاضر که تنهایی همه‌گیر شده است و مردم با وجود زندگی اجتماعی احساس تنهایی می‌کنند؛ شعر حافظ مناسب‌ترین اثر ادبی برای جامعۀ امروز ایران و حتی جهان است.

    آیین بزرگداشت حافظ با جلسۀ پرسش و پاسخ ادامه یافت و با تقدیر از مهمان برنامه توسط دکتر جوکار رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی و انجمن ترویج خوزستان، دکتر صالحی مازندرانی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، دکتر فیروزی استاد پیش‌کسوت دانشکده و دکتر جلیلیان مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه پایان یافت.

    شایان توجه است مهمان اندیشمند این برنامه، آثار ارزشمندی مانند: پنجره‌های زندگانی (منتخبی از ادبیات ایران و جهان)، زلف عالم‌آرا (شناخت رموز عارفانه در شعر فارسی)، سیمرغ در جستجوی قاف (سیر تحوّل عقلانیّت در ادب فارسی)، بدیع نو، صدای رویش خیال (نگاهی تازه به افکار و اشعار اقبال لاهوری) بهار در بهار (فشرده، مقدّمه و تعلیقات بر سبک شناسی بهار)، پهلوان در بن‌بست (دربارة هنر قصّه در شاهنامه)، ترجمۀ اللمع فی التّصوف، قصّه و قصّه‌گویی در اسلام، کارنامۀ مولوی‌پژوهی در ایران، از معنا تا صورت، دانش و دانشمند در ادبیات فارسی، پوشش و حجاب زن در ادبیات فارسی، پیمانه‌های بی پایان، شناخت‌نامۀ زبان و ادبیات فارسی، مقدّمه و تصحیح و شرح و تعلیق ترجمۀ رسالۀ قشیریّه، تصحیح و تطبیق و تعلیق الرساله القشیریه (متن عربی)، نقد ادبی در ادبیات کلاسیک فارسی، در جدال با خویشتن (نقد و تحلیل و توضیح مقالات شمس همراه با گزیدۀ آن) و آینه‌های خندان (رمان) را منتشر کرده است.

    شعبۀ خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، همچنین در آذرماه 1398 همایش استانی آسیب‌شناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی در دورۀ متوسطه در مدارس خوزستان را برگزار خواهد کرد. همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی در اردیبهشت ماه 1399 از دیگر برنامه‌های شعبۀ خوزستان خواهد بود.